Ska köpa mig en GPS inför stundande svampsäsong.
Vilken blir en bra köp?
Vill kunna ladda ner egna kartor, lägga in rutterna i Google Earth och veta att snårig skog inte blir ett hinder för GPS´n att hitta satelliter.
Vad har ni för erfarenhet?
Har ni någon ni är nöjd med?
Vill ni byta? I så fall varför?
Vad är de negativa man bör undvika?
Något oumbärligt jag inte får “snåla” bort?
Ser fram emot era kommentarer och tips!
Tack på förhand.
Jag har fått några gamla avlagda orienterarkartor av en kompis som utövar denna sport.
Rätt kul faktiskt att se terrängen på karta och veta hur man tar sig mellan olika system av skogsvägar och stigar, var det är “svårlöpt” undervegetation, sankmarker (innan man står mitt i den) mm mm
Där går nog oxå gränsen för vad i alla all jag anser att jag behöver för hjälpmedel i skogen….
Mitt tips är sök på internet på gps, kolla olika forum för teknik, titta på råd & röns tester, kosnumentverket, http://www.prisjakt.se eller http://se.pricerunner.com/
eller ta dig till en affär som tex Naturkompaniet eller något likandne som kan sådanhär, hade jag kunnat något om detta ämne hade jag gärna tipsat dig….
Teknik e kul:)
Hej!
GPS är ett fantastiskt hjälpmedel men farligt att förlita sig helt på. Säkrast är karta och kompass. Vill tipsa om “Utekartan” i 1:50 000. Klicka här http://www.utekartan.se/ . Kartorna är gjorda i tyvek. Ett fantastiskt material. Du slipper uppblötta kartor och osäkerhet i gamla vikveck. Finns tyvärr inte för hela Sverige än men det kommer säkert. I första hand har skridsko- och kanotområden täckts in. Jag är skridskoåkare och har inga komersiella intressen i Utekartan
GPS är inget bra hjälpmedel att orientera efter i skogen däremot ett förträffligt hjälpmedel att få koordinater för diverse lokaler. Är man på okända marker kan det ju för många också vara en liten trygghet att sätta en markering där man lämnar bilen och sen om man är helt ute och cyklar använda den som navigeringshjälp för att hitta tillbaks, dvs man följer navigeringspilen på GPSen tillbaks till märket. Vägnätet däremot funkar bra att använda GPS på, dagens vägkartor är bra uppdaterade och på vägarna är det heller oftast inga problem med att få in tillräckligt med bra satelliter.
Jag har stor nytta av min GPS när jag rör mig i okända skogar, då kan jag som BaWa säger, markera var jag ställer bilen och sedan veta att jag hittar tillbaka dit.
Sedan finns det andra funktioner på den som jag inte lärt mig men det kommer kanske. Karta och kompass är nog bra, men om man är ute och åker och får för sig att här måste jag bara kolla,då funkar GPS:en som ett hjälpmedel.
Jag använder sedan ett tag tillbaka en Bluetooth-ansluten GPS (köpt på Kjell o Co) tillsammans med Pocket Kartex i min handdator/telefon.
GPSen har det senaste chipet, SirfSat3, och den har grymt bra mottagning även i skog. Kan till och med gå inomhus ibland i enplansbyggnader med den utan att tappa fixen.
Summa summarum: Om du ska köpa en GPS, Jessica, se till att den har SirfSat3-chipet (vilket de flesta nya modeller borde ha).
Tack alla för era reflektioner!
Att jag gärna vill att det ska funka med Google Earth är att jag skulle vilja lägga ut vissa rutter på nätet. Vi är ett gäng som brukar ge oss ut och vi är inte alltid med samtidigt. Sen är ju teknik skoj, och jag vill också ha med gps:n på resor för att se vart sightseeingen gått av stapeln.
Bra tips om SirfSat3-chipet! Ska kolla nu när köpbeslutet är nära.
Batteritid är väl nåt jag ska hålla koll på också.
Jag kommer inte lita blindt på gps´n men jag vill kunna våga mig längre in i okända skogar och ändå kunna hitta tillbaka till bilen kortast möjligaste väg.
Ska kolla Kjell o Co nu och även de andra tipsen för att snart sitta med en gps i min hand.
Tack än en gång!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.