0 298 visningar

3 svar

Är det en Vårmusseron?

Bosse

4 jun 2007 kl. 11:24

Osäker på dess atypiska utseende. Växte i en syrenhäck och gräsmatta - misstänkt lik vårmusseron och doftar mjöl men också gummi. Skivorna ej säkert urnupna, färg creme-vit-beige. Fast och något spröd i köttet som är vitt. Sporer går ej att påvisa (varken rosa eller vitt syns). De i gräsmattan är låga - 3 - 5 cm höga och de i häcken 8 - 12 cm.
Funna i slutet av maj i Orminge.

0

Irene A

4 jun 2007 kl. 12:22

Ja, jag vill nog kalla det där vårmusseroner.

0

Bengt Sandh

4 jun 2007 kl. 13:58

Hej Irene!

Fram till nu har jag trott att alla musseroner har urnupna skivor. På bilden är skivorna på det vänstra exemplaret nedlöpande. Är det normalt för arten?

0

Irene A

5 jun 2007 kl. 08:45

Hej Bengt!

Till att börja med, så brukar vårmusseronernas skivor beskrivas som vidväxta eller urnupna, men oftast är de tydligt urnupna, som hos de flesta musseroner.

Både det vänstra och det högra exemplaret visar upp ett utseende som inte är normalt för fullväxta fruktkroppar av vare sig vårmusseroner eller någon annan art. Deras skivor är knappt utvecklade alls, och har bara hunnit bli låga åsar som följer formen på hattens undersida.

Utan exemplaret i mitten på bilden, där skivorna har en tydligare avsatt kant mot foten (men fortfarande ganska dåligt utvecklade skivor), och Bosses kompletterande beskrivningar om tidpunkt, växtplats, lukt och konsistens, hade jag inte känt mig lika säker på att det är vårmusseroner.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone