Har gett upp toppmurklor för i år - nu har jag gått förbi en massa ställen där de borde trivas utmärkt, men tji! De på tomten kommer nog bara vart 20:e år eller så.
Får glädja mig åt vårmusseronerna som tittar upp ur gräsmattan. Vad gör jag med dem?
Nina, det är nog så att vissa svampar är nyckfulla eller gäckar oss, Ta t.e.x blomkålssvampen och goliatmusseronen, som jag och många andra vill hitta men som inte ” växer på trän ” presis. Och jag tycker de är lite av tjusningen, att söka, inte kul att bara gå ut och ta för sig.
Vårmusseronen har jag aldrig hittat, men vad kul att ha den i gräsmattan.
blomkålsvampen växer ju på trän…tallrötter närmare bestämt!
Vårmusseronen växer i gräsmark och verkar vara på gång nu.
Kolla i fuktiga gräsmarker, beteshagar , vid gångstigar och gångvägar där gräset hålls efter. Helst ska det väl vara mark som håller lite fukt oxå.
I år verkar det trots ganska mycket regnande som om det på många platser “blåser torrt” i markerna ganska snabbt.
Vårmusseronen är jättegod i grytor och wok-rätter tycker jag.
Förrförra året testade jag den med kycklingfilé och nu i helgen stekte jag upp dem och tillsatte sedan räkor och wok-grönsaker, lite salt och chili efter behag, men musseronen i sig har en god smak.
En kompis fick några musseroner av mig, han hade aldrig ätit dem. Provstekte dem och gav omdömet “kanongod svamp”!
De jag hittade var inte torra i köttet, menm de större började få torra sprickor i hatthuden.
Låt dem inte stå för länge för då riskerar du att larver gräver sönder dem totalt.
Det största ex:et, på typ 7-8 cm höjd, i mitt fynd i år var oanvändbart, de mindre på ca 4-5 cm höjd var finfina!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.