0 972 visningar

10 svar

Svampkorg??

J.J

5 jun 2007 kl. 12:22

Undrar om någon vet vad jag kan få tag i bra svampkorg?
Den skall vara rektangulär med handtag och i trä  som är lätt (päronträ är det tror jag att jag hört det skall vara).

0

Karin Hedén

5 jun 2007 kl. 16:26

Hej!
Det är nog en spånkorg Du är ute efter. De är lätta och perfekta för svampplockning. Ibland är de svåra att få tag i i detaljhandeln - och var i landet bor Du? Jag googlade på “spånkorg” och det dök upp flera företag i olika landsändar och också försälning vi Blocket.

0

J.J

6 jun 2007 kl. 09:47

Tack för tipset!
Bor i Gnesta/södermanland, 7mil söder om stockholm. J.J

0

Helena A

6 jun 2007 kl. 09:54

Kolla Kemå korg o fritid.
De har bra spånkorgar med hel platta i botten.
Billiga och väldigt hållbara.
De brukar vara på marknader och sälja dom. Vet att de alltid är med på Malma marken i Malmköping t ex.

0

Irene A

6 jun 2007 kl. 10:11

Dom här
http://www.korgboet.se/span.htm
hade ju ett intressant sortiment - men det är egendomligt att de inte lägger ut prislista på sina prylar.

0

Totte Gbg

6 jun 2007 kl. 10:27

Ibland säljer de även korgar i större affärer/köpcenter som Ica Maxi & Coop Forum har även sett dem på Plantagen.

0

Bengt Sandh

6 jun 2007 kl. 16:37

Olika fastighetsmäklare säljer krogar men svampkrogar är sällsynta.

Skämt åsido, jag brukar plocka min svamp i en stor tvättkorg av rotting som jag drar efter mig i skogen. Jag har satt på medar som gör den ytterst lättdragen vilket jag också tänker bli framåt kvällen framför TV:n och Sverige-Island.

Korgen fick jag av Svea Silverstolpe-Johansson.

0

Bengt

Brittis

6 jun 2007 kl. 18:49

Tur du inte själv blir dragen i skogen, du hade nog din korg vält :o)

0

Bengt

Bengt Sandh

6 jun 2007 kl. 19:24

Kul, Brittis!

Nä, i skogen blir jag aldrig dragen eftersom jag kör bil dit. Däremot blir all svamp som jag plockar dragen ända fram till bilen.

0

Bengt

cicki T Belgien

8 jun 2007 kl. 14:36

Bengt har du dragkrok på bilen ;)

0

Bengt

Bengt Sandh

8 jun 2007 kl. 16:20

Hej Cicki!

Jag har dragkrok med vinsch så jag krokar fast min med medar försedda tvättkorg och trycker på “go” inne i bilen och vips dras korgen med innehåll ända fram till bilen.

Den enda nackdelen är att det kilometerlånga repet har en viss förmåga att trassla in sig i stammarna men det funkar ändå utmärkt tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone