0 428 visningar

18 svar

Någon som kan italienska?

Hasse

5 jun 2007 kl. 21:41

Hittade just på en kul bild på nätet, texten till bilden är dock på italienska. Någon som kan berätta lite kort vad som står?

Bifogar länk till svampbilden.
http://www.funghiitaliani.it/index.php?showtopic=33816&mode=threaded

0

Nina H, Sthlm norr

5 jun 2007 kl. 21:52

Jag brukar köra med den här
http://babelfish.altavista.com/
klistra in webadressen, välj italienska till engelska och klicka Översätt. Det blir lite si-och-så men av denna kunde man i alla fall utläsa att dessa vackra och sällsynta svampar (som väl är Goliatmusseron?)hittats i ett område där det växer silvergran och björk.

0

BaWa

5 jun 2007 kl. 21:59

Jag kan inte alls italienska men jag gjorde en snabb översättning till engelska på AltaVista ;-)

Beautiful and rare fungus indeed found again to one latitude incosueta. These collections come from the Lowland Val Sesia in castagneto almost pure with sporadic presence of silvestre Pine and Birch (considerable far from the zone of the ritrovamento). Ringrazio still the Oliviero friend in order to have to me municipal in the increase stations.

0

Bengt "El Italiano" Sandh

5 jun 2007 kl. 23:17

Jag kan italienska!

Det står ungefär så här:

“Italien är ett fint land. Där spelar man fotboll dagarna i ända. De bästa lagen är Milan och Inter. Många svenskar reser till Italien och äter pizza. En del äter spagetti och några åter tycker om Grappa. När du reser till Italien ska du kasta dina pengar i Fontana di Trevi (särskilt om du besöker Rom). Några kända svenskar med italiensk anknytning är:

1) Anita Ekberg
2) Nils Liedholm
3) Glenn Strömberg
4) Bengt Sandh

Vidare står det:

“Italienare i allmänhet älskar trafikstockningar, grädde och sockor i kaffet samt tatueringar, gärna med motiv från svampböcker. Italienarens temperament är måttligt till friskt och deras kroppsspråk är stundom så markerat att främlingar torde hålla sig på avstånd vid heta diskussioner, framför allt om ämnen som berör svampplockning i bergstrakterna runt Lago di Maggiore. Där har sedan generationer tillbaka denna fritidssysselsättning varit en het potatis.”

Allt detta enligt ovan nämnda italienska text.

Hoppas att du kommer att få nytta av denna översättning i din fortsatta jakt på skogens läckerheter!

0

Bengt

Göran H

6 jun 2007 kl. 11:19

Avslöjad redan i rubriken. Du menade kanske Il Italiano?
El, är bestämd form singularis i Spanien.

0

Bengt

Beng Sandh

6 jun 2007 kl. 11:31

Hej Göran!
Bra att du är vaksam. I samma ögonblick som jag sände iväg inlägget insåg jag mitt misstag men vem vill skriva ett nytt för att korrigera en sådan liten detalj?

Dessutom tog jag fel, det är spanska jag kan och inte italienska. I övrigt vill jag önska alla en skön Hissa Flaggans Dag.

0

Bengt

cicki T Belgien

6 jun 2007 kl. 12:15

Bengt du är för härlig! Ett gott skratt blev det. Men du, du menar väl socker och inte sockor i kaffet?????;)

0

Bengt

Bengt Sandh

6 jun 2007 kl. 12:37

Hej Cicki!

Jag kanske blandar ihop begreppen men brukar inte du också dra på dig dina raggsocker när golvdraget blir dig övermäktigt?

0

Bengt

cicki T Belgien

6 jun 2007 kl. 13:28

Naturligtvis Bengt! Och jag har strösockor på mina pannkaker ;)

0

Bengt

kobran

6 jun 2007 kl. 14:56

verkar krångligt att skilja på spanska och italienska, men här på forumet kan ju många latin, det borde väl täcka in ganska mycket av bägge språken!

0

gunilla

7 jun 2007 kl. 13:42

Har för mig att castagneto betyder kanstanjeskog, vilken stöds av bilden

0

Irene A

7 jun 2007 kl. 14:21

Den har Tricholoma nauseosum som rubrik, men jag undrar om det inte lika gärna kan vara Tricholoma caligatum? Det är en sällsynt lövskogsart, en oätlig dubbelgångare till goliatmusseronen.

0

Hasse

7 jun 2007 kl. 17:06

Tack för alla svar.

Irene: Efter lite sökning på Google så får jag intrycket att även systerarten (Tricholoma caligatum) har bra matvärde. Jag kan ingenstans se att den står upptagen som oätlig. Jag bifogar några länkar i ämnet:

http://morelmushroomhunting.com/tricholoma_caligatum.htm

http://www.fungusfed.org/body/GaryLincoff_011707.htm

0

Tricholoma caligatum

Hasse

7 jun 2007 kl. 17:15

Irene: Jag sökte lite mera på nätet och får då intrycket av att Tricholoma caligatum verkar växa tillsammans med diverse barrträd där inslag av löv finns. Tycker inte att den verkar vara en lövskogsart.  Bifogar länkar i ämnet.

http://home.worldonline.dk/mccons/PICT/T.caligatum.html

http://www.semec.ws/cropfood/psp/broadshe/matsutak.htm

0

Hasse!

Elisabeth J

7 jun 2007 kl. 18:13

Hej!

Jag har kontakter i Italien som plockar svamp jag kan också få text översatt även om det dröjer ett tag.
Vill du veta om man plockar och äter musseronen Tricholoma caligatum i Italien?

Vill du fortfarande ha texten översatt?

0

Hasse

7 jun 2007 kl. 18:50

Elisabeth: Det vore jättekul att få veta hur de ser på matvärdet hos Caligatum i Italien. Tackar på förhand. Vad gäller artikeln så tror jag mig ha fått grepp på den, men tackar för erbjudandet!

0

Tricholoma caligatum

Irene A

8 jun 2007 kl. 10:07

Det förekommer fortfarande gott om missuppfattningar om vad T. caligatum är. Många felaktigheter hålls vid liv och sprids via internet, och kan tyvärr ge upphov till ännu mer missuppfattningar. Det är verkligen inte lätt att bedöma vilka hemsidor man kan lita på.

Tidigare kallades även vår goliatmusseron för caligatum och betraktades som oätlig, ända till 1989, då en finsk mykolog, Ilkka Kytövuori, publicerade uppgiften att den istället skulle heta T. nauseosum och var samma art som den delikata japanska arten, T. matsutake.

Beskrivningen av caligatum i övrigt, jämfört med vår nauseosum, är att den är något mindre, med mörkare fjäll och tydligare och mer beständig ring, Den arten hör hemma i medelhavsländerna.
I USA finns det andra arter som har blandats ihop med caligatum (fast den eller någon snarlik art ska tydligen finnas i de östligaste delarna).

Har kollat på dina länkar, och den första, om arten på bilden är konstaterat “very good edible”, är det något annan art än caligatum.

Gary Linkoffs lista - tja, han har ju med tegelröd slöjskivling i listan över “Best Edible gilled mushrooms”, så där förekommer nog en del namnförbistring i övrigt också..

Bilden i tredje länken kan mycket väl föreställa T. caligatum.

Den fjärde länken från Nya Zeeland som handlar om japansk matsutake skrevs i juni 1993. Info om vår goliatmusseron (som där felaktigt kallas T. caligatum) hade nog inte nått alla i Nya Zeeland vid den tidpunkten, den hade ju inte ens hunnit nå ut till allmänheten här i landet då.

Här finns ett par andra, som jag anser är mer tillförlitliga länkar:

http://www.mushroomexpert.com/tricholoma_caligatum.html

http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~5566.asp

0

Hasse

8 jun 2007 kl. 12:04

Tackar för länkarna Irene:

Verkar inte helt lätt det här med caligatum… Tydligen finns det minst två arter (troligen många fler) varav vissa är goda medan andra verkar vara oätliga. Likaså verkar växtplatserna skilja, från barrdominerat till mer rena lövskogar.

0

Irene A

8 jun 2007 kl. 13:51

Om du tycker att det är krångligt med dessa musseroner - vänta bara tills jag har förklarat :-)

Nej, det är precis som Michael Kuo (mushroomexpert.com) skriver: Ju mer man läser om dem, desto mindre begriper man…

Jag tror inte att någon vet säkert vilken art som Viviani avsåg när han beskrev Agaricus caligatus. I varje fall har olika auktorer tolkat namnet olika, och ännu rörigare blir det när man börjar DNA-sekvensera kollekter som har artbestämts på olika sätt, och sen försöker dra slutsatser av det.

Mer om vår goliatmusseron:
Här i Sverige hade Fries beskrivit en art som han kallade Agaricus focalis var. goliathus (förmodligen vår nuvarande T. nauseosum, t.o.m. en starkt fruktig, aromatisk doft ska finnas angiven - jämförd med Inocybe pyriodora). Namnet omkombinerades 1942 till Tricholoma goliath. Men sedan ansåg ledande svenska mykologer att den arten nog skulle heta T. caligatum, därför att den såg identisk ut på bilder de hade sett.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone