0 388 visningar

4 svar

Lövsvamp?

Monica Svensson, Bollnäs

6 jun 2007 kl. 15:38

I nyinflyttade trädgården finns en hel massa olika träd. Tyvärr har jag dålig pejl på trädarterna, och de här svamparna som växer på löven kan jag inte heller. Förmodar att det är någon form av myxomycet; ca 2 cm höga ser de ut att vara fullvuxna, de minsta är inte synliga för ögat, såg dem med 30x-luppen. De är håriga.

0

Bo E

6 jun 2007 kl. 16:20

Är det där verkligen svampar?
Har trott det var nånslags ohyra som lägger dessa på löv?

0

Galler.

Alf Pallin

6 jun 2007 kl. 16:52

Kolla mitt inlägg mini,mini.
Det är galler prunus padus orsakad av kvalster.
Läs om galler i Galler en fälthandbok, Ingemar Holmåsen, Carl- cedric Coulianos

0

Galler.

Bo E

6 jun 2007 kl. 17:18

Är det den som är gall-stekel?

Då hade jag inte helt fel i alla fall…ingen svamp!

0

Galler.

Monica i Bollnäs

6 jun 2007 kl. 18:16

Hej Alf!

Måhända du har rätt. Jag kan tyvärr inte hitta min Galler - en fälthandbok. Ligger väl i flyttkartongter fortfarande. Jag tyckte nog att den påminde mig om andra myxomyceter jag har hittat, men nu när jag dissikerade den kunde jag inte hitta något som påminner om sporer. Annars tänkte jag mest på de myxar som jag hittat tidigare. Se bilderna.

Den ena kallar jag bönsvamp, heter väl Leocarpus fragilis, och den andra gissar jag är en Comatricha typhoides.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone