” lever ” sporerna sedan de lämnat svamparna ? Jag menar, måste de finna en lämplig plats att gro på redan under säsongen ?
Och så något nytt jag läste är att myceltrådarna är av olika typer ( olikkönade )och när två trådar av olika kön sammansmälter bildas en fruktkropp. Ja, om de yttre omständigheterna är bra vill säga.
Har jag fattat det rätt ?
Ännu en solig, varm dag men snart får vi ett efterlängtat regn hoppas jag.
Vad jag har kunnat utröna om svamparnas sporer, är att deras hållbarhet är jämförbar med växternas frön, och varierar mellan arterna och deras spridningsstrategi.
En del överlever att transporteras i vatten i flera månader, andra klarar flera år i torr luft. En del är temperaturkänsliga, medan andra tål ganska höga temperaturer, champinjonsporer +50C t.ex. En del arter får spridningshjälp genom att ätas upp av djur, överleva matsmältningsprocessen, och lämnas på ett nytt ställe av djurens spillning.
Hur de klarar frost har jag inte hittat något om, men det varierar säkert en del också.
I går kväll såg vi några moln faktiskt - försökte utmana regngudarna med att grilla ute, men så lättlurade var de inte.
Ja nu blev jag lite klokare, det är mera komplicerat än jag först trodde, detta med svamparnas spridning.
En annan sak jag skulle vilja veta är, det skall finnas någon ( några ) art som bara lever ett fåtal timmar , det vanligaste är en vecka eller mera läser jag.
Vad är det för svamp som är så kortlivad.
Tack Irene för din utläggning om sporspridning.
De kortlivade, tänker du då på svamparnas fruktkroppar eller deras sporer?
När man talar om kortlivade sporer, handlar det bl.a. om mjöldagg - svampar som parasiterar på levande växter. De har dels vanliga, långlivade sporer som gömmer sig inuti växterna, dels kortlivade konidiesporer som sätter fart i fuktig väderlek och uppträder i stora mängder på värdväxtens lövytor för att kunna spridas snabbt. De är tunnväggiga, små, lätta och MÅNGA, och är ett problem på många slags grödor och prydnadsväxter.
De snabbaste svamparna är väl annars riktigt små bläcksvampar - ingen idé att samla såna på en utflykt och tro att det är något annat kvar av dem än en svart fläck när man har kommit hem.
Ja det var fruktkropp jag läste om men det stog inte vilken svamp det gällde, sen om sådana som kunde bli fleråriga och det måste väl vara någon ticka då?
Bläcksvampar har jag haft vid äppelträdet men nog varade de några dagar vill jag minnas, men det är kanske olika på arter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.