0 135 visningar

0 svar

Trumpetolja?

Mikael

12 jun 2007 kl. 17:19

Hoppas du får några seriösa svar. Vore jag lite barnsligare så skulle jag försöka dra till med någon lustighet i stil med herr Sandh. Men lyckligtvis så avstår jag från detta.

0

Helena A

12 jun 2007 kl. 18:43

Brukar göra smaksatt olivolja.
Har använt torkad Karl Johan och testat med trattkantareller också.
Tar en månad att få färdig men blir god.

0

Bo E

12 jun 2007 kl. 18:49

Har en kompis som spelar trumpet, men han använder ingen ätbar trumpetolja.
Han köper den på flaska, men säger att vanligt mineralvatten funkar lika bra!
Att hälla i kärvande ventiler villsäga!
Skämt åsido så låter det jätteläckert med svampsmaksatta oljor men har aldrig provat annat än smörstekning förstås, och mums vad smak det blir i det smälta smöret!

0

Booze

12 jun 2007 kl. 21:20

Jag använder en neutralare olja än oliv, till både Kantarell och Karl Johan, får mer smak av svampen då.

Booze

0

Morgan

12 jun 2007 kl. 22:12

Jag har provat att röka champinjoner…..
De blev sådär…

0

Bo Reyer

13 jun 2007 kl. 18:21

Man lär så länge man lever. Själv rökte jag tobak i nära trettio år medan andra nöjde sig med att röka gräs och ipomeafrön, men att man kan röka champinjoner var något helt nytt för mig. Funkar det även med t.ex bolmörtsskivling samt div. flugsvampar? Man får väl pröva sig fram.

0

susanne

13 jun 2007 kl. 18:58

Nu testar jag, har lagt svart trumpetsvamp i en neutral rapsolja.Den får väl stå i en månad och så ska jag provsmaka den.

0

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 20:00

Åsså har du en sån där vacker flaska.

0

Kurt

17 jun 2007 kl. 06:55

Det är bra om man använder torkad svamp, så att man inte tillför vatten. På så sätt minskar man risken att otrevliga jordbakterier kan börja växa där. När det är syrefritt kan annars Clostridium botulinum växa.

0

susanne

17 jun 2007 kl. 06:59

Då kanske jag kunde sälja den till fruntimmer som kunde spruta in oljan i ansiktet? om det blev botox i flaskan? hihihi

0

Nina A

19 jun 2007 kl. 18:44

nu blev jag så inspirerad att jag petar ner de sista torkade karl johansvamparna i lite rapsolja :)

Tina, sådana fina flaskor kan man fynda billigt på diverse loppis :D har x antal sådana liggande hemma som ska ha fläderblomssaft i sig snart :)

0

susanne

19 jun 2007 kl. 21:04

Om inte annat så är det en dekorativ flaska man får….men min olja doftar svagt av svamp redan nu.

0

LambertBower

29 jun 2019 kl. 11:00

CBD-olja är en helt annan produkt, en tillverkad av stalkerna och bladen från cannabis sativa-växten. Denna olja får sitt namn från cannabidiol, ofta kallat CBD. CBD är en aktiv cannabinoid som finns i cannabisväxter. Till skillnad från THC har dock CBD inga psykoaktiva egenskaper - och dess hälsofördelar kan vara ännu djupare än THC: s.

Det finns flera sorter av CBD-olja på marknaden, differentierad utifrån huruvida oljorna innehåller endast CBD eller ett förhållande mellan THC och CBD.

https://se.formulaswiss.com/

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone