...att jag var på ett salutorg någonstans i Sydeuropa. Där sålde man pumpor, bildäck, vattenkannor, makaroner och framförallt KANTARELLER! De största kantareller som jag någonsin har skådat, stora som bas-tubor och formade som uppochnerpåvända paraplyer. Jag köpte två stycken och orkade knappt bära dem till bilen.
Jag gissar att höjden var över två meter men det var ingen som tyckte att det var konstigt. När jag vaknade undrade Svea Silverstolpe-Johansson varför jag var så våt. Tydligen var dessa gigantiska kantareller inte avsedda att användas som paraplyer vilket jag trodde i drömmen.
Nu undrar jag om kantareller kan bli så stora eller om min dröm bara var en önskedröm. Har du varit med om något liknande kan du maila mig på bengtsandh@hotmail.com
Nä, jag tyckte också att det verkade lite stort med två meter. Därför ringde jag och talade med en av tubaisterna i Göteborgs Symfoniorkester, Ann Tarell. Hon säger att det största tuborna brukar vara max. 1,3 meter på höjden. Det finns mindre också, meddelar hon, men de är inte så vanliga och liknar inte kantareller. Man har hittat en nästan två meter hög bastuba i södra Bayern vid utgrävningar 1926, säger hon vidare, men man vet inte säkert om den gick att spela på.
Kom plötsligt på denna historia, den är ruggigt gammal men passar in här.
Edvin hade varit på en blöt fest. Dagen efter försökte han förklara för sin fru hur fint det var henna hos Gunnar de hade ätit svamp omelett det hade varit ett sådant hålligång.
Det häftigaste var att de hade en skitstol i äkta guld, förklarade han för sin misstänksamme hustru. Hon trodde honom ej vilket resultrade att han tog med sig hustrun till Gunnar för bevis.Väl framme knackade de på och väntade ivrigt tills gunnars fru öppnade. Hon såg minst sagt road ut varpå hon ropade på sin man: Gunnnar det där jäkla fyllot som pissade i din bastuba igår, är här.
OK, Göran, den var lång men de jag drömde om hade dessutom fötter och hattar. Själva hatten var nog 37 cm hög. Fötterna såg jag inte för det stod en kärring i vägen och skymde. Hon sade att mina drömtubor hade tubsockar på sig men det tror jag inte på.
Ja se drömmar, inte är de riktigt kloka inte. Natten till i dag drömde jag följande:
Jag stod på ett torg i Borås när jag plötsligt blev attackerad av en elefant. Den jagade mig med fladdrande öron runt en korvkiosk. Hur jag än fintade så var den bara en meter bort. Då tog jag fram min mobiltelefon och ringde polisen. Efter en stund kom två poliser med ett granatgevär och ett bedövningsgevär. När de började jaga elefanten gick granatgeväret av av misstag och plötsligt blev granaten en stor missil som plöjde genom hela stan. Befolkningen sprang skräckslagen åt alla håll tills missilen körde rätt in i stadshuset med ödesdigra följder.
Polisen blev åtalad för framkallande av fara för annan och för vårdslöshet med laddat vapen.
I tumultet försvann elefanten och jag kunde andas ut. Inte brydde jag mig om att Stadshuset låg i ruiner…
Nä, Daniel, det har jag lärt mig. Däremot är det så att jag knaprar en blodtrycksmedicin som ger biverkningar i form av mardrömmar. Det är faktiskt sant men det får man bjuda på och stå ut med för att trycket ska vara det rätta. Sedan vet jag inte om mina ständigt återkommande drömmar om diverse svampar är speciellt betungande. De ger mig svampupplevelser året om och då särskilt på nätterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.