0 414 visningar

29 svar

I natt jag drömde...

Bengt Sandh

13 jun 2007 kl. 01:38

...att jag var på ett salutorg någonstans i Sydeuropa. Där sålde man pumpor, bildäck, vattenkannor, makaroner och framförallt KANTARELLER! De största kantareller som jag någonsin har skådat, stora som bas-tubor och formade som uppochnerpåvända paraplyer. Jag köpte två stycken och orkade knappt bära dem till bilen.

Jag gissar att höjden var över två meter men det var ingen som tyckte att det var konstigt. När jag vaknade undrade Svea Silverstolpe-Johansson varför jag var så våt. Tydligen var dessa gigantiska kantareller inte avsedda att användas som paraplyer vilket jag trodde i drömmen.

Nu undrar jag om kantareller kan bli så stora eller om min dröm bara var en önskedröm. Har du varit med om något liknande kan du maila mig på bengtsandh@hotmail.com

0

Engångsartikeln

13 jun 2007 kl. 08:18

Din hotmail fungerar inte. Får bara tillbaka meddelandena.

0

Bengt Sandh

13 jun 2007 kl. 09:56

Får kolla upp det.

0

Bo E

13 jun 2007 kl. 14:09

Har tyvärr inte drömt om svamp på sistone.
Annars skulle jag gärna lägga upp en liten berättelse på forumet till herr Sandh och alla andra att mysa åt.

0

cicki T Belgien

13 jun 2007 kl. 15:14

bengt, du drömde om fel svamp! Stolt fjällskivling kallas för parasoll lokalt. Gör rewind och börja om igen inatt. Lycka till

0

Lena M

13 jun 2007 kl. 17:04

Ja gör det Bo, berätta en saga för oss !

0

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 17:23

Vill åxå höra saga.

0

Bo Reyer

13 jun 2007 kl. 18:08

Bengt! Du får flytta till Örebro och bosätta dig i “svampen”. Väl där kan du sitta och sjunga Trazan och Banarnes gamla hit: Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp…..

0

Engångsartikeln som blev två

13 jun 2007 kl. 18:47

Jag kan en historia! Nä frexten passar nog inte här

0

Charina Halland

13 jun 2007 kl. 19:36

Jojomensan det gör den säkert…Här behövs verkligen nån som muntrar upp begravningsstämningen.

0

Lena M

14 jun 2007 kl. 07:22

Börja du Charina och berätta något roligt !

0

Charina

14 jun 2007 kl. 07:37

Tycker att Bengt kan få fortsätta.
Jag tar inte hans tråd ifrån honom!

0

Lena M

14 jun 2007 kl. 07:42

Men du tyckte ju att ” engångsartikel ” skulle berätta så då är det nog okey att du drar en historia i Bengts tråd.

0

Charina

14 jun 2007 kl. 08:03

Kan inte se att jag bad honom(?) att skriva. Skrev endast att den säkert passade

0

Bengt Sandh

14 jun 2007 kl. 10:47

Hej Engångsartikeln! Visst funkar min hotmail, försök igen!

0

I natt jag drömde...Bengt

Evus

14 jun 2007 kl. 10:49

Bengt du ställde en fråga, som du inte fått svar på.
Du undrade om kantareller kan bli stora som bastubor….(över två meter)
Jag är ingen expert, men jag tror inte dom kan bli så stora.
:-)))))

0

Charina

14 jun 2007 kl. 10:56

I drömmen är allting möjligt :-))

0

Bengt Sandh

14 jun 2007 kl. 11:37

Jaså, de kan bli så stora i verkligheten? Det kan bli en fin tysk bompabompaorkester om man skulle hitta ett ställe med trumpetsvamp och bastubakantareller.

0

Carin

14 jun 2007 kl. 11:57

Jag visste inte ens att bastubor kunde bli så stora - över två meter.

0

Bengt Sandh

14 jun 2007 kl. 12:19

Nä, jag tyckte också att det verkade lite stort med två meter. Därför ringde jag och talade med en av tubaisterna i Göteborgs Symfoniorkester, Ann Tarell. Hon säger att det största tuborna brukar vara max. 1,3 meter på höjden. Det finns mindre också, meddelar hon, men de är inte så vanliga och liknar inte kantareller. Man har hittat en nästan två meter hög bastuba i södra Bayern vid utgrävningar 1926, säger hon vidare, men man vet inte säkert om den gick att spela på.

0

cicki T Belgien

14 jun 2007 kl. 15:03

I norra Karelen har man hittat ett fornnordiskt bastu-ba’ som var 2x2x2 m i en torvmosse. Detta berättade Ann Tarells svåger Karl Johan Ticka.

0

Tina Nordberg

14 jun 2007 kl. 16:08

Kom plötsligt på denna historia, den är ruggigt gammal men passar in här.
Edvin hade varit på en blöt fest. Dagen efter försökte han förklara för sin fru hur fint det var henna hos Gunnar de hade ätit svamp omelett det hade varit ett sådant hålligång.
Det häftigaste var att de hade en skitstol i äkta guld, förklarade han för sin misstänksamme hustru. Hon trodde honom ej vilket resultrade att han tog med sig hustrun till Gunnar för bevis.Väl framme knackade de på och väntade ivrigt tills gunnars fru öppnade. Hon såg minst sagt road ut varpå hon ropade på sin man: Gunnnar det där jäkla fyllot som pissade i din bastuba igår, är här.

0

cicki T Belgien

14 jun 2007 kl. 16:15

Ha ha, undrar vad det var för svamp dom hade i omeletten???

0

Grethe F

14 jun 2007 kl. 18:03

Vad herligt att få sig ett godt skrat Tina

0

Evus

14 jun 2007 kl. 18:12

Jag tackar också. Både dig Tina och Bengt. Och alla andra roliga “galenpannor” som vistas här på forumet också för den delen.

Ett gott skratt förlänger livet :-)))))))

0

Evus

Göran H

14 jun 2007 kl. 19:48

Bastubor kan visst vara längre än 2 meter. Min granne hade i flera månader en bastubo hemma hos sig.
Det var en Lettisk basketspelare
som inte hade hittat nå´t lämpligt kvarter, han var 2 och tio. Så visst finns det långa bastubor.

0

Evus

cicki T Belgien

14 jun 2007 kl. 20:12

Tur att han bodde i bastun, då krympte han väl mer än växte!

0

Evus

Bengt Sandh

15 jun 2007 kl. 00:28

OK, Göran, den var lång men de jag drömde om hade dessutom fötter och hattar. Själva hatten var nog 37 cm hög. Fötterna såg jag inte för det stod en kärring i vägen och skymde. Hon sade att mina drömtubor hade tubsockar på sig men det tror jag inte på.

Ja se drömmar, inte är de riktigt kloka inte. Natten till i dag drömde jag följande:

Jag stod på ett torg i Borås när jag plötsligt blev attackerad av en elefant. Den jagade mig med fladdrande öron runt en korvkiosk. Hur jag än fintade så var den bara en meter bort. Då tog jag fram min mobiltelefon och ringde polisen. Efter en stund kom två poliser med ett granatgevär och ett bedövningsgevär. När de började jaga elefanten gick granatgeväret av av misstag och plötsligt blev granaten en stor missil som plöjde genom hela stan. Befolkningen sprang skräckslagen åt alla håll tills missilen körde rätt in i stadshuset med ödesdigra följder.

Polisen blev åtalad för framkallande av fara för annan och för vårdslöshet med laddat vapen.

I tumultet försvann elefanten och jag kunde andas ut. Inte brydde jag mig om att Stadshuset låg i ruiner…

0

Bengt...

Daniel Persson

15 jun 2007 kl. 13:28

Hur många gånger har jag sagt att du får INTE äta de där vackra, röda svamparna med vita prickar på! Aja baja!

0

Bengt...

Bengt "svärmorsdrömmen" Sandh

15 jun 2007 kl. 14:02

Nä, Daniel, det har jag lärt mig. Däremot är det så att jag knaprar en blodtrycksmedicin som ger biverkningar i form av mardrömmar. Det är faktiskt sant men det får man bjuda på och stå ut med för att trycket ska vara det rätta. Sedan vet jag inte om mina ständigt återkommande drömmar om diverse svampar är speciellt betungande. De ger mig svampupplevelser året om och då särskilt på nätterna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone