0 313 visningar

21 svar

Nytt från trädgården

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 13:41

Vad äe detta för en vit o vacker blomma?
De kunniga får vänta lite.

0

Lena M

13 jun 2007 kl. 17:11

Har inte den blekaste aning om vad du fotat, kan man få en liten ledtråd kanske ?

0

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 17:19

Går det bra med ett vanligt snöre ;)
Ok, Den är inte svår att få tag på,
är sällsynt hos blomsterhandlare.
Får räcka så länge.

0

Irene A

13 jun 2007 kl. 18:15

Det finns en blomma som heter skorem (enda kopplingen jag fick till snöre), men en sån är det väl inte??

0

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 18:28

Oj har jag lurat dig Irene, det var ingen ledtråd.På begäran om LEDTRÅD försökte jag skoja till det.
Alla ni har sett denna växt med blandade känslor.Både hemmakockar o trädgårdsmästsre.Men hos den senare finns den sällan.

0

Irene A

13 jun 2007 kl. 18:31

Haha, jag hade visst tappat tråden - kom på det just när jag hade skickat inlägget :-)

0

Irene A

13 jun 2007 kl. 18:45

Lurig närbild, men kan det vara samma blomma som var med här för en liten tid sen..?

0

Gunilla

13 jun 2007 kl. 18:46

Nytt från min trädgård- vad?

0

Lena M

13 jun 2007 kl. 19:01

Nej Tina jag har fortfarande ingen aning. Och jag gick också på ” snöre ” som ledtråd, ha,ha.

Gunilla, lika illa här men tror att det blir något ätligt iallafall, persikor eller fikon kanske ?

0

Gunilla

13 jun 2007 kl. 19:08

Ätligt är rätt men gissningarna fel-bild 1 i växthus och tvåan utomhus

0

Lena M

13 jun 2007 kl. 19:12

Att det är någon exotisk frukt på ettan kan jag ana, kiwi då ?
Tvån såg jag inte tidigare, är det möjligtvis björnbär ?

0

Gunilla

13 jun 2007 kl. 19:43

Duktig Lena- alldeles rätt.

0

Lena M

13 jun 2007 kl. 19:51

Jag har också en björnbärsbuske men på den är det vita blommor och TAGGIG, Du har kanske den förädlade taggfria busken ?
Jasså det var kiwi, blir den bra i växthus ?

0

Nytt från trädgården Tinas

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 19:57

Har inte haft med den förut.Den är inte oätlig.Vi har skrivit om den.Inte många skulle kalla den “blomma” snarare ett jädrans satyg.

0

Totte Gbg

13 jun 2007 kl. 20:02

Den va svår…jag med min balkong kan nog inte knäcka detta :(

0

Karin Z

13 jun 2007 kl. 20:05

Sattyg… kan det vara kirskål?

0

Totte Gbg

13 jun 2007 kl. 20:21

Du tog den nog Karin…kolla här…
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop/aegopod3.jpg

0

Tina Nordberg

13 jun 2007 kl. 20:50

Det var duktigt jobbat Karin, Kirskål är det. O Totte har lagt in en bra bild.Som ni har jobbat är vi värda en lång natts god sömn.
Grattis Karin Z.

0

Evus

14 jun 2007 kl. 10:42

Det var riktigt vackra blommor på den. Man hinner ju aldrig se dom eftersom man alltid( försöker) rensa bort.

0

Karin Z

14 jun 2007 kl. 19:03

Hej och hå! Känner igen den…vi rycker och rycker och rycker. Och nu när vi äntligen har kommit så långt att vi har lyckats få ner antalet till en hanterlig nivå så flyttar nya grannen in! I hallonhäcken vajar de vita vackra blommorna för andra året nu och de verkar inte lockade att rensa bort dem. Det kommer nog att sluta med ogrässoppa, ogrässallad och ogräspaj på mitt köksbord!

0

Tina Nordberg

14 jun 2007 kl. 20:00

Plocka en bukett, ställ den på bordet och lägg fram förstoringsglas. Då ser man hur fina de är.

0

Karin Z

14 jun 2007 kl. 21:35

Javisst! Åsså en paj också! Godis!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone