0 305 visningar

14 svar

Färska kantareller

Karin Hedén

13 jun 2007 kl. 19:46

Färska kantareller säljs i dag för 20:-/hg i Täby Centrum. Känner inte till var de plockats.
Passar samtidigt på att presentera en gynnare som besökt vår trädgård. Enligt expertisen är det en Snylthumla, Psisthyrus rupestris. Snythumlor gör inga egna bon utan honan tränger in i ett lämpligt annat humlebo och lägger sina ägg i deras celler så att de sedan matas av de vanliga humlor som bor där.  De kan nog också kallas gökhumlor… Skeden på den ena bilden är en matsked. humlan kändes stor som ett reaplan men surrade tämligen beskedligt.

0

cicki T Belgien

13 jun 2007 kl. 23:37

Förlåt en “gammal” nybörjare… “färska” kantareller. Gula, vita, tratt eller vanliga? ;)

0

Janne

14 jun 2007 kl. 06:36

Du kan nog utgå ifrån att det handlar om Cantahrellus cibarius.

0

Lena M

14 jun 2007 kl. 07:19

Och i min matbutik såg jag att de sålde torkade trattkantareller,
10 gr för 29.90, leverantör Dala svamp.
Tänk vad rik man känner sig när man tänker på sitt förråd i skafferiet.

0

klas jaederfeldt

14 jun 2007 kl. 09:35

Karin skrev ju kantareller, kan ju bara betyda kantarell, annars hade det stått blek,tratt,grå,svartnande framför

0

Evus

14 jun 2007 kl. 10:45

Här i Botkyrka har det kommit 9 mm i natt.

Jag ska ta en promenad till “mitt”  blekakantarellställe i eftermiddag och kolla.

PS.För den som minns….. Mina svampar som jag hade i blomkruka förra sommaren är nu på väg att tita upp igen i samma kruka.

0

Färska kantareller - Evus

Carin

14 jun 2007 kl. 11:55

Oj. Vilken typ av svampar “planterade” du? Det skulle jag vilja göra också. I alla fall om det var kantareller, trumpetsvampar eller Karl Johan, exempelvis.

0

Bengt Sandh

14 jun 2007 kl. 12:00

Hej Cicki!

Du skriver “...kantareller. Gula, vita, tratt eller vanliga?”

Vad är det för skillnad på gula och vanliga? :)

0

Gula o Vanliga

Tina Nordberg

14 jun 2007 kl. 12:08

Kantareller är vanliga, vad gäller Gula och Vanliga, är väl det vanligaste att de är ovanliga. Vanligast är att de inte existerar alls.

0

Gula o Vanliga

Bengt Sandh

14 jun 2007 kl. 12:23

Hur då menar du?

0

Färska kantareller - Carin

Evus

14 jun 2007 kl. 12:48

Nej Carin.
Jag planterade inte svampar i krukan, dom kom liksom upp av sig själv i jorden intill plantan.

Nu kommer jag inte i håg vad dom heter, det går icke att söka heller här på forumet.

Snabbväxande, gula och oätliga är dom i vilket fall som helst.

0

Evus svamp

Janne

14 jun 2007 kl. 13:03

Det är nog gul veckskivling som Evus fått upp.

0

Gula o Vanliga

cicki T Belgien

14 jun 2007 kl. 14:36

Bengt jag retades bara lite med tanke på tidigare debatter ;) och håller med Tina om att dom vanliga är väldans ovanliga!

0

Evus svamp; Janne

Evus

14 jun 2007 kl. 18:14

Ja, så hette den nog bestämt, det känner jag igen :-)

0

Vilken sort?

Karin Hedén

14 jun 2007 kl. 20:46

Cantahrellus cibarius (vanlig, gul kantarell för den oinvigde)var det jag avsåg. Vid närmare eftertanke kanske det trots allt var somm… (Oops, där höll det på att gå fel!) bleka kantareller som låg i lådan. De var ganska ljusa och en del var tjocka om foten. Jag var i tidsnöd och kastade endast en flyktig bick.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone