Färska kantareller säljs i dag för 20:-/hg i Täby Centrum. Känner inte till var de plockats.
Passar samtidigt på att presentera en gynnare som besökt vår trädgård. Enligt expertisen är det en Snylthumla, Psisthyrus rupestris. Snythumlor gör inga egna bon utan honan tränger in i ett lämpligt annat humlebo och lägger sina ägg i deras celler så att de sedan matas av de vanliga humlor som bor där. De kan nog också kallas gökhumlor… Skeden på den ena bilden är en matsked. humlan kändes stor som ett reaplan men surrade tämligen beskedligt.
Nej Carin.
Jag planterade inte svampar i krukan, dom kom liksom upp av sig själv i jorden intill plantan.
Nu kommer jag inte i håg vad dom heter, det går icke att söka heller här på forumet.
Snabbväxande, gula och oätliga är dom i vilket fall som helst.
Cantahrellus cibarius (vanlig, gul kantarell för den oinvigde)var det jag avsåg. Vid närmare eftertanke kanske det trots allt var somm… (Oops, där höll det på att gå fel!) bleka kantareller som låg i lådan. De var ganska ljusa och en del var tjocka om foten. Jag var i tidsnöd och kastade endast en flyktig bick.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.