Vet inte om jag vågar mig in.. Tonen verkar ganska hård. Det är kanske ingen sida för en amatör?Verkar farligt att kalla svamp för något annat än sitt rätta namn.. PÅhopp verkar vara straffet?! Är det så?
Gör ett litet försök i alla fall.. Bor i Hbg sen ett par år o har bara provat plocka svamp en gång i livet. Tyckte dock det var himla kul o skulle vilja lära mig mer. Har pratat med folk.. svampfolk.. o på min fråga om jag skulle få följa med nån gång blir svaret ALLTID Ojja!! Visst får du det.. men aldrig.. har nån inbjudan kommit. Är det så att man är rädd om “sitt” svampställe? Är det typiskt för svampplockaren? Jag skulle vilja lära mig.. o därmed också kunna hitta själv.. Men det verkar vara en svår konst….
Hej!
Kolla om något studieförbund ex.studiefrämjandet har svampkurs för nybörjare, då får du nya vänner också som har samma intresse.
Det finns ett antal svampklubbar i Sverige vissa är mer inriktade på alla sorts svampar.
Kollade om det fanns i Hälsingborg, men hittade inget, kanske någon annan vet!?
Visst är folk rädda om sina svampställen, men när jag tagit med någon ut i skogen har jag gått i en “neutral” skog eller i den personens närliggandes skog, som jag ska lära, arterna kan variera väldigt mycket beroende på typ av skog!
Hoppas att jag gett dig några tips!
Lycka till!
Välkommen !
Vissa har gjort det till en sport att vara sarkastiska, men låt dem hållas om de roar dem.
Köp dig Pelle Holmbergs/Hans Marklunds “20 BRA
MATSVAMPAR”. Där kan du se och lära.
Kan köpas i handeln eller på http://www.forlaget.ica.se
Hoppas att du får sällskap i svampskogen. Vi bor ca 70 mil ifrån varandra. Lena
Tänkte precis föreslå den boken som rekommenderas flitigt här på Svampguiden, men sign. Lena hann före!
Har själv aldrig lärt mig svampar på annat sätt än genom egna fynd och kollat upp dem i böcker. Började redan i 10-årsåldern och lärde efterhand mina föräldrar lite mer än bara kantareller och fårtickor som de plockade!
Sen har det rullat på och en vecka utan tid för en svamppromenad känns faktiskt väldigt lång och trist!
Är inte rädd för att ta med folk till “mina” skogar, men bor 40 mil norr om dig.
Förresten, vore man rädd om ställena skulle man ju aldrig våga ange fyndplats när man skriver sin svamprapport!
Kolla där om du hittar nåt om dina trakter!
Lycka till!
..jag är också ny här. I & med att jag studerar på distans så sitter jag och tittar på inlägg till och från under dagen.
När jag sen ska hämta barnen på dagis så brukar jag gå en stund innan och “gena” genom skogen för att se vad för ny svamp jag kan hitta. Funderar faktiskt på att ta med min bärbara dator för att kunna slå upp i svampguiden direkt..
Jag håller med om att det finns mycket humor här och så länge den är hjärtlig så är det bara bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.