0 221 visningar

5 svar

Inte trevligt

Lena M

17 jun 2007 kl. 11:15

Vad har hänt det lilla kidet, de föds väl nu i juni ?
Förolyckats eller fallit offer för annat djur ?
Och inte en svamp fast jag följde en skogsbäck, kemiskt rent.
Däremot ser det ut att bli rekord med hallon om vi bara får lita regn snart.

0

Morgan

17 jun 2007 kl. 13:11

Var i landet bor du Lena?

0

Lena M

17 jun 2007 kl. 13:27

Jag bor i Gästrikland, på gränsen till Dalarna.
Det var så konstigt tycker jag för ens frambenet var avbrutet och låg bredvid.Mycket sorgligt !

0

Elisabeth J

17 jun 2007 kl. 15:18

Hej Lena!
Det var märkligt med rådjurskidet var det ätit på det där mossan ligger över det? Om det varit en räv eller annat rovdjur som tagit det så skulle det havarit ätit mer på det tycker jag.
Det kan ha fastnat med benet mellan några stenar så att benet slitits av.
Du har ju hittat ett stort rådjur tidigare som också varit dött!

Låg det här nära någon väg?
Man ska veta att de första veckorna ligger kidet på samma plats och mamman besöker det två gånger om dygnet för att ge di.
Jag har läst att prickarna på kidet är kvar i några veckor så det kan inte vara så gammalt.

Det verkar mystiskt allting,fanns det några andra spår runt omkring,vilken typ av skog hittade du det i?
Vad tror du själv har hänt?

0

Lena M

17 jun 2007 kl. 15:36

Ja om jag det visste !
Det var en bra bit in i skogen och det var orört runtomkring, bara det lilla gräset som delvis låg över huvudet. Kan den ha fastnat med benet, men att det går helt av verkar osannolikt.
Inte trevligt att stöta på djur som förolyckats men det händer ibland när man som jag ofta är ute i naturen.

0

Bo E

19 jun 2007 kl. 12:41

Mystiskt och lite obehagligt att stöta på döda djur i naturen.

Men något ännu obehagligare tyckte jag faktiskt det var härom veckan då jag så¨g en skabbdrabbad räv.
Har bara hört om eländet, men det var verkligen otäckt att se den stackaren.
Hårlös svans och vinglande gång. Inte orkade den springa särskilt fort heller.
Man hoppas verkligen att någon bonde med bössa ändar dess lidande!
Den smög intill några dammar som förmdligen anlagts för fiskodling.

Det var även en katt i närheten som blev rejält uppskrämd av räven och fick en rejäl “rävsvans” av chocken!
De var väl ute efter fisk båda två antar jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone