0 372 visningar

24 svar

Bilder från Borneo

Michael Krikorev

17 jun 2007 kl. 22:23

Här kommer nu lite bilder från Borneoresan i feb-mars 2007 som jag har lagt upp:
http://borneo.toxino.com/

Min bok har äntligen kommit ut i butik efter att ha legat klar hos förlaget i över ett år. Den heter “Bästa matsvamparna” och finns att köpa i bokhandeln och på nätet:
http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=krikorev+Michael&title=krikorev+Michael&fromproduct=False

Pelle Holmbergs bok om svampar har också nyligen kommit ut:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9155235220

0

bok

klas jaederfeldt

17 jun 2007 kl. 22:41

grattis,. jag får vänta ett år till innan jag kommer ut, kanske bra att ha ett år till att skaffa bättre bilder

0

Norges beste matsopper

gunhild

17 jun 2007 kl. 22:46

Grattis till svampboken. Är det samma svampar i den svenska och norska boken? Tänkte köpa den till min syster i Norge men hon kan ju svenska lika bra.

0

Norges beste matsopper

Totte Gbg

17 jun 2007 kl. 22:47

Jag instämmer….Grattis till boken Michael, o vilka härliga bilder från din resa !!!!!

0

Gula

17 jun 2007 kl. 23:14

Vilka fantastiska bilder Michael!!!!!! Helt otroliga!!! Hade en gång chans att åka dit och gjorde det inte! Nu harmar det. Mycket!
Tack för dom fina bilderna!!!

0

Elisabeth J

18 jun 2007 kl. 00:48

Hej!

Helt fantastiska bilder,och vilka svampar som växer där!

0

Norges beste matsopper

Michael Krikorev

18 jun 2007 kl. 00:54

Ja Gunhild, det är samma arter i alla översättningar. Norska, Danska, Finska ( http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9789512073870&CustID=a097cb9151f7748c2e796b75ef70976b ) och t.o.m. Estniska (http://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?159065) . Jag har dock inte sett någon av de översatta versionerna själv.

Tack för gratulationer och kul att ni gillar Borneobilderna. Om ni har tips eller förslag på vad svamparna på bilderna kan heta så skriv gärna här eller mejla till mig. Jag har tyvärr inte sparat några kollekter men skulle gärna åka tillbka till Borneo för att studera regnskogens storsvampar lite närmare.

0

Lena M

18 jun 2007 kl. 06:26

Ja vilken resa du gjort och vad mycket spännande ni fick se/ uppleva. Skäggsvinet skulle jag inte vilja möta men näsapan kanske.Kannrankorna var ju så fina och vattenfallet häftigt.
Att vandra genom regnskogen måste vara spännande och ta sig så högt upp likaså. Ett minne för livet kan jag tro !

Och “grattis” till boken!  Hur många arter tar den upp, får liksom inge hum om det.

0

Tina Nordberg

18 jun 2007 kl. 07:45

Tack för intressanta o fina bilder samt grattis till boken.

0

Tony S

18 jun 2007 kl. 07:48

Det var många väldigt fina bilder. Man blir onekligen sugen på att resa dit. Men det får nog vänta några år, studentkassan är som för de flesta lite skral.

Instämmer i gratulerandet till boken. Kul. :)

0

Irene A

18 jun 2007 kl. 08:13

Kul att få se de fina bilderna! De annorlunda djuren är nog häftigast ändå.
Svampar har vi ju inte så många gemensamt med Borneo, men epålettsvamp (den självlysande) är väl en av dem?

0

Bengt

18 jun 2007 kl. 09:08

Boken “bästa matsvamparna är jättefin, kan varmt rekommendera den.

Hade dock gärna sett goliatmusseronen med i boken. Trots allt så finns ju goliaten hyfsad väl förekommande i övre halvan av landet och är väldigt omskriven. Förutom detta så är det ju en av de mer mytomspunna svamparna.

0

Evus

18 jun 2007 kl. 12:18

Instämmer med övriga “talare”

Vilka härliga bilder.

0

Michael Krikorev

18 jun 2007 kl. 12:48

Lena. Boken omfattar ca 40 arter matsvampar och några av de vanligaste förväxlingsarterna.

Irene. Ja de självlysande svamparna är nog närstående vår epålettsvamp men den hade porer på undersidan istället för skivor vilket inte syns på bilden.

0

Eva G

18 jun 2007 kl. 15:43

Tack för jättefina bilder

0

fråga

cicki T Belgien

18 jun 2007 kl. 16:03

Michael vad i hela fridens har ni på fötterna på klassfotot???

0

fråga

Janne

18 jun 2007 kl. 16:08

Cicki: Ser ut som skydd mot iglar. Iglar är ett ständigt gissel i tropikerna och med utrustning som på bilden så slipper man få ner dem innanför strumpor/skor.

0

fråga

cicki T Belgien

18 jun 2007 kl. 16:13

HU! Då har jag inget i tropikerna att göra!

0

Birgitta D

18 jun 2007 kl. 16:56

Fina bilder. Resan måste ha varit en upplevelse.

0

Joachim Krumlinde

18 jun 2007 kl. 18:23

Mycket intressant, och fina bilder. Blir det fler tillfällen till kurser/resor dit?

0

Anki

18 jun 2007 kl. 19:47

Tack Micke för att du delar med dig av dina upplevelser på Borneo. Fina och intressanta bilder!
Och grattis till nya boken. Jag beställde den igår.

0

fråga

Michael Krikorev

18 jun 2007 kl. 20:25

Cicki. Janne har alldeles rätt. Det är igelsockor vi har på fötterna. De tar sig lätt igenom vanliga strumpor.

Joachim. Kursen ges av Umeå Universitet varje höst/vinter med resa i februari. Här är mer info:
http://www.emg.umu.se/utbildning/bio/5bio43tropiskekologi/index.htm

0

Lena M

19 jun 2007 kl. 08:23

Nyfiken som jag är har jag också beställt boken och hoppas att kunna utöka min reportoar.
Nästa år blir det Klas J som bidrar med kunskaper.

0

Bo E

19 jun 2007 kl. 12:10

Jättefina bilder från Borneo!

Intressanta svampar, verkar vara mycket vedlevande arter där.

Kul att se kremlorna som är sig tämligen lika jorden runt, ser det ut som! Speciellt den rödrosa varianten.

Det verkar sannerligen ha varit en spännande resa.
Dock är jättespindlar och iglar inget jag längtar efter så jag trivs nog förmodligen bäst hemmavid i alla fall!

0

Svampkultur från Borneo

Nina H, Sthlm norr

20 jun 2007 kl. 23:19

...och nyfiken som jag är -Finns det någon svampplockningskultur på Borneo? Finns det ätliga svampar. Några såg ju rätt goda ut.

Och VILKA bilder och vilken resa det måste varit!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone