Min drygt 2 år gamla konika/minolta dimage z3 lade av för en tid sedan, och det lönar sig inte att lämna in den för reparation enl. flera fotohandlare. Därför efterlyser jag tips och råd inför köp av ny kamera för max ca. 4000:-.
Men hjälp - precis vad jag har och den är snart tre år. Skall man inte förvänta sig längre livslängd?
Vad var det som lade av?
Min autofokus pajade förra sommaren (i början på Englands-semestern - SÅ sorgligt!)men jag fick den lagad eftersom den inte var två år än.
Nu blir jag orolig - gillar min kamera.
Det var ett tänkvärt inslag om olika typer av digitalkameror på radion häromveckan
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/arkiv.asp?ProgramID=2116&formatID=116&Max=2007-06-13&Min=2004-03-30&PeriodStart=2007-06-18&Period=3&Artikel=1408806
Lycka till!
Jag använder Konica Revio 4 mp. Den tar ju bra bilder. Har hört mig för lite och många fotografer(ej försäljare) rekommenderar Kodak.Det finns en djungel med kameror så jag förstår dig. Håller själv på och försöker bestämma migågot, det lutar åt Kodak. Får jag råd att köpa en digital system blir det så.
Hej Bo!
Jag har en digitalkamera som är tre år mycket nöjd med den.Min bror har samma kameran och den är ett år äldre aldrig krånglat.
Sony Cyber shot 7,2 Mega pixels
Jag kan även göra korta filminspelningar med ljud.
Objektiv som är bra på kameran är Carl Zeiss eller Leica tror att det stavas så.Det är kvalitet.
Kolla även canons kameror.
Fråga vad du ska ha kameran till.
Vad ska du kunna fota med den,tillbehör,minneskort m.m.
Har du dator som du kan köra in bilderna i? Kolla att det går att kombinera med kameran.
Jag kollade på kameran på expert och beställde den sedan på http://www.dustinhome.se det skiljde nästan 1000 kronor på priset.
När du väl bestämt dig vilken kamera du ska köpa kan du kolla på nätet vad andra personer har för omdöme om varan. på http://www.smartson.se har du en köpguide för digitalkameror.
Lycka till!
Det är någon tidigare som frågat på guiden sök på digitalkamera kanske!
Det är verkligen inte lätt att ge råd om digitalkameror, man blir så lätt hemmablind och förleds att framhålla sitt eget val, fast vi säkert prioriterar olika saker hos kamerorna.
Jag köpte en ny kamera för några månader sen, en Canon PowerShot A630, och kan i alla fall försöka berätta om för- och nackdelar…
Det viktigaste för mig var en stor, vikbar display för att kunna fotografera svampar ur alla tänkbara vinklar utan att ligga platt på backen för att se vad jag fotograferar (skönt att slippa bli blöt - och man blir inte vigare med åren heller). Den kameran har en sådan på 2,5 tum, dock inte med bästa tänkbara upplösning.
Zoomen är ganska begränsad, bara 4x. Där önskar jag ibland lite mer. 8 Mpixlar räcker ganska långt (A640 ger 10 Mpix). Kameran har genomgående fått höga betyg för bildkvalitén, men själv tycker jag nog att den tidigare kameran, en Pentax, gav snäppet bättre bilder.
Vill man ha riktigt bra bildkvalitet, får man nog satsa på en systemkamera - som oftast har en större bildsensor, och i regel kan de spara bilder i RAW-format, inte bara komprimerade jpg.
Naturligtvis finns alla möjligheter till manuella inställningar i A630. Till den här finns också möjligheten att köpa till och använda en adapter för olika filter och närbildslinser.
Batterierna är vanliga AA. Det är en fördel att alltid kunna få tag i relativt billiga batterier - en nackdel att kameran blir lite tyngre, drygt 400 gram. Den har ett hanterbart format ändå, ryms utan problem i en jackficka.
Just nu finns det flera återförsäljare som säljer den för under 2000:-, och det är ganska mycket kamera för pengarna, tycker jag.
Den kamera som jag hade som alternativ men avstod ifrån, var Sony DSC-H9, en lite dyrare långzoomare:
Den har inte fått riktigt lika bra betyg för bildkvalitén (framför allt när ljuset är dåligt), men modellen ser trevlig ut, och den har den vikbara displayen..
Hej!
I senaste Råd och Rön finns ett test av digitalkameror. Här en länk till vilka kameror som testats: http://www.radron.se/templates/test____7147.asp . Råd och Rön i pappersform brukar alltid finnas att tillgå på bibliotetet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.