0 755 visningar

10 svar

Svamp i krukan med ett litet mispelträd

K

19 jun 2007 kl. 08:54

Jag hittade en svamp i krukan med mispelträdet i vardagsrummet. Svampen var cirka 7 cm hög. Här är en länk till en bild: http://xrl.us/2ffn
Vet någon vad det är?

0

Hans v E

19 jun 2007 kl. 09:19

Det är - som det brukar vara i blomkrukor inomhus - gul veckskivling. En ofta förekommande fråga här på svampguiden.
Själv har jag aldrig haft svampen hemma, vilket jag är ledsen för.

0

Tina Nordberg

19 jun 2007 kl. 09:46

Var inte ledsen Hans du är inte ensam. Jag hoppas än…

0

K

19 jun 2007 kl. 17:26

Jag är osäker på varför du är ledsen över att du inte haft den gula veckskivlingen hemma, men jag är tacksam för ditt snabba svar.

0

Hans v E

19 jun 2007 kl. 21:44

Jag är helt enkelt avundsjuk på alla som fått denna svamp i sina blomkrukor, eftersom jag är “artjägare” och mitt mål är att kunna så många arter som möjligt. Min granne hade dock vissna exemplar för några år sedan och efter tips har jag fotograferat den i ett av Bergianska trädgårdens växthus.

0

K

20 jun 2007 kl. 22:28

Kommer de att komma tillbaka? Du skulle få krukan om inte mispeln vore uppdragen från kärna från Pantelleria.

0

Hans v E

20 jun 2007 kl. 23:44

Tack snälla K, men så viktigt är det inte. Man har något att se fram emot, att man får Gul veckskivling i hemmakruka.

0

K

Evus

21 jun 2007 kl. 12:02

K, du frågade om dom kommer tillbaka.
I mitt fall har dom gjort det.
Jag fick en liten planta av min svägerska förra året och i den kom det upp gul veckskivling senare, förra sommaren.

När jag berättade det för min svägerska sa hon att det gjorde det i hennes planta också, ALLTID genom åren.
Bara i den, inte i några andra krukväxter.
Hon hade försökt spola rötterna från sporer, men utan resultat.

Det kan ju inte vara jorden, utan det måste väl vara just den plantan, eftersom inga andra krukväxter får svampen….

0

K

Irene A

21 jun 2007 kl. 12:37

I mitt fall måste veckskivlingen ha kommit med en påse blomjord. De första dök upp för några år sen i en kruka med clivia (den hade aldrig blommat tidigare, men nu har den blommat varje år sen dess..). Sen är det minst tre växter till som har fått sällskap av dem.

0

Svamp i blomkrukan!

Elisabeth J

6 jul 2007 kl. 08:37

Hej!

Läs mitt inlägg om svamp i blomkrukan,är det någon mer som lägger ett tunnt lager av hushållspapper papper i botten när ni planterar om?

I vissa blomkrukor kan man se ett gult lager av små “pärlor” sittandes i kanten av krukorna,jag har lerkrukor.

0

Evus

6 jul 2007 kl. 09:07

Ja det är lite festligt med den där svampen.

Som jag skrev tidigare har jag den i EN kruka,bara. Och den står i samma jord som de andra.

Ett svampbestånd( eller hur man kan säga) har just växt och tynat bort och nu är en ny familj på G.

Växten verkar inte ta skada.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone