Hej!
Jag studerar skalbaggar, och just nu en art som enbart lever på Jättetrattskivling Clitocybe gigantea. Skulle nu vilja be om hjälp med insamling av misstänkta skalbaggar. Baggen är ca 2 mm lång och mycket sällsynt. Den är endast funnen i Småland och Medelpad, men utbredningen är troligen större.
Om någon av er svampkunniga känner till något bestånd av denna svamp, (vad jag förstår är den ganska ovanlig), och kan tänka sig att samla in baggar, så sänder jag provrör, insamlingsinstruktioner och ett frankerat svarsbrev. Vet inte när svampen uppträder men säsongen är nog slut för i år, men kanske nästa höst ?
Kanske blir just Du omnämnd i skalbaggsliteraturen som den första att finna skalbaggen i ditt landskap!
Många tack på förhand!
Johnny Lindqvist
johnny.lindqvist@astrazeneca.com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.