0 407 visningar

8 svar

Undran???

PiaFia

19 jun 2007 kl. 13:39

Jag och en kompis brukar gå ut och leta svamp, så även idag. Just nu letar vi gula kantareller och har hittat några pyttesmå. Idag ställde vi oss frågan om det finns “tidiga” och “sena” kantareller. Eftersom på vissa ställen börjar dom komma nu och på andra ställen kommer dom till hösten. I svampboken sägs inget om detta??

0

Bo E

19 jun 2007 kl. 14:09

Jag tror det är samma art fast de kan se lite olika ut beroende på väderlek och fukt / torka.

Sen finns det ju blek kantarell och vanlig kantarell (av vissa kallad “gul”) men de kan nog komma upp lite olika beroende på väder och temperaturer, tror jag.

0

PiaFia

19 jun 2007 kl. 14:23

OK, tack för svaret :)

0

Bo E

19 jun 2007 kl. 15:07

Inte mycket till svar, så vänta in nån av “stjärnorna”!

0

PiaFia

19 jun 2007 kl. 17:31

ser inte ut som om någon av stjärnorna vet heller ;) men jag vänta, dom kanske vaknar till.

0

Lena M

19 jun 2007 kl. 20:00

Man kan hitta kantareller ifrån juli ända in till sena hösten om förutsättningarna är de rätta, värme, regn, så det är bara att söka i björkskog, granskog och hassellundar har jag för mig att jag läst. Lycka till

0

Nina H, Sthlm norr

19 jun 2007 kl. 20:22

Undrar jag med. Har just kommit till slutsatsen att här i “lillskogen” så finns det bara sena kantareller. Förmodligen därför har jag ej hittat några på de nitton år jag sökt. Har letat för tidigt, alltså. Utom förra året då.
Och så idag då - går jag en runda och vad får jag se. Massor med kantareller på G - på ett ställe där det förra året kom först i september men varade till januari i år.
Mystiska saker det där!!!

0

Evus

19 jun 2007 kl. 21:37

Förra året plockade jag bleka kantareller före midsommar i Botkyrka, söder om Stockholm.

I år på samma ställe har dom inte vuxit upp ännu.
Så det beror nog på väder och vind också....

Som att vi plockade Kantareller veckan före jul (har jag för mig).

0

Birgitta D

19 jun 2007 kl. 22:50

Bleka kantarellen som jag kallar sommarkantarell Hua Hua Bebgt kommer alltid först här i Småland i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone