Jag och en kompis brukar gå ut och leta svamp, så även idag. Just nu letar vi gula kantareller och har hittat några pyttesmå. Idag ställde vi oss frågan om det finns “tidiga” och “sena” kantareller. Eftersom på vissa ställen börjar dom komma nu och på andra ställen kommer dom till hösten. I svampboken sägs inget om detta??
Undrar jag med. Har just kommit till slutsatsen att här i “lillskogen” så finns det bara sena kantareller. Förmodligen därför har jag ej hittat några på de nitton år jag sökt. Har letat för tidigt, alltså. Utom förra året då.
Och så idag då - går jag en runda och vad får jag se. Massor med kantareller på G - på ett ställe där det förra året kom först i september men varade till januari i år.
Mystiska saker det där!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.