Det kanske är lite fånigt, men jag är livrädd för att gå vilse när jag är ute och plockar svamp - och vågar därför inte ge mig iväg så långt in i skogen som jag helst skulle vilja! Har funderat på att skaffa mig en GPS. Är det någon här som har erfarenhet av detta och kan tipsa mig om en bra och lättanvänd modell? Tack på förhand!
Känner inte till förkortningen GPS, men förmodar att det är ett sånt där garnnystan som man knyter fast vid vägkanten när man går in i skogen. Sen lindar man bara upp det och följer tråden tillbaka, helt perfekt sätt att slippa komma ut på okända vägar!
Personligen tycker jag att det är lite spännande att INTE veta var man hamnar, då brukar man kunna hitta nya fina svampmarker!
Min man har köpt en liten modell typ ihopvikt mobiltelefon som fungera på hans liten handdatormindre än en cd-skiva. Vi ska på lördgaen ut i nytt terräng där han vill försöker att låsa GPS på vårt bil och hitta tillbaka till den.
Jag har annars mest den försiktiga taktiken att dra mina lovar runt bilen…
Det är väl bra att han kommer med - av svampen är han inte så intresserad :=)
Ska berätta hur det gick.
P.S. Lilla GPS-en ska ligga kvar i bilen, han tar bara med handdatorn.
Har ingen GPS själv men har länge funderat skaffa mig en. Det viktigt att den fungerar i tät skog. Flertalet GPSer behöver fri sikt mot sateliterna för att fungera. Jag vet ingen idag som skulle vara lämplig. Men jag gissar att den bör vara av ganska hög kvalitet och tyvärr följer väl priset också med åt samma håll.
Ja, det är riktigt att den behöver rätt så fri sikt.
Om svår att lära sig, är beroende hur det tekniska kunnadet är. Mitt är inte det bästa, men det gick bra-
Felmarginalen brukar ligga på ca 20 meter när jag skall ta mig tillbaka, till i detta fall bilen.
Priserna sjunker ju även på dessa prylar, men det är ju nu den behövs.
Och för mig känns det tryggt att veta att jag kan hitta hem ifrån okända skogar. Lena
Nu rör jag mig inte ute i djupa skogen utan ganska så nära tätorten. Då finns det - för Uppsala - kartor i 1:5000. Om du bara vill markera en sällsynt svamp och har tillgång till en karta på denna storlek eller mindre borde du kunna stega ut svampstället. Vi lärde oss det på kartritningskursen.
Ta en utgångspunkt och stege i avslappnat takt 10 steg. Markera med en pinne. Gör om det några gånger och ta medelvärde. Sedan delar du med 10 eller fem - vad som är enklast och vet nu din steglängd med 1 eller 2 steg. Sedan kan man ritar in stället. Ta en utgångspunkt Väg, parkerng, etc och orientera dig via höjdlinjerna. Ju tätare de ligger ju brantare är det. Det krävs viss övning - men det är som att lära sig cycklar, det sitter i och man har god nytta av det. Det är det billigaste sättet - som sagd om du har tillgång till denna kartstorlek.
På GPSen kan du även lägga in dina egna platser där du befinner dig just nu, då lagras positionen automatiskt. Ett enkelt sätt spara svampställen. Mitt tips är att du kollar runt vilka modeller som finns och sen när du vet vilken modell du vill ha jämför priser på nätet/Claes Olsson. Har själv en Magellan 315 som vi har både på sjön och i land, denb var inte svår att lära sig, men modernare modeller är säkert ännu mer lättanvända. Det är nog bara att gå runt och fråg och testa.
Hej Greta!
Långfärdsskridskoåkare använder sig gärna av GPS. Om Du följer denna länk http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29353 så hamnar Du på en tråd där man diskuterar val av GPS. Vid skridskoåkning har man inga problem med träd som är ivägen. Försökte hitta en motsvarande diskussion på orienterarsidor utan att hitta något. Det är väl att anse som avancerat fusk att använda GPS vid orientering…
Har prövat att använda GPS för att hitta tillbaka till svampställen. Det funkar om man följer inlagda sparade spår men sämre om man ska ta sig fram till enbart inlagd waypoint. Man kan då hamna i rena moras och få klättra och krypa. Trevligare är att att följa djurstigar och andra framkomliga vägar i naturen.
Jag har läst att det är på G med en ny generation GPS: er.
De ska ha bättre inomhus täckning= Bättre täckning i skogen.
Jag har en gammal Magellan (osäker på stavning) och den är värdelös att hitta tillbaka till svampställen.
Felmarginalen är för stor och med täckningsproblemen så blir det bara värre.
Den är i alla fall bra som hjälp att hitta tillbaka till bilen.
Jag har en Magellan Sportrak och den fungerar bra även i tät skog. (Dock inte så bra inomhus.) Innan jag köpte den så läste jag på om GPS-er på olika forum på Internet. Där såg jag många som var missnöjda med Garmins GPS-er i tät skog eftersom de tappade kontakten. Magellan använder en annan sorts antenn som ska fungera bättre då vegetationen skymmer, så det är det märket jag rekommenderar för svampplockare.
Min gamla Garmin från -91 används huvudsakl på båten där den fungerar utmärkt och tycks ange exakt position, dvs borde kunna ange exakt läge på ett svampställe. Däremot är det lite si och så med mottagningen när jag provat i skogen, man får hålla den i handen över huvudet, vilket stör plockningen. Kanske skulle man ha en mössa med inbyggd antenn, ungefär som barnen i Finland med sina “antennipelotti”. Slutligen drar den mkt ström = batterier, men det har kanske förbättrats på senare modeller
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.