0 218 visningar

5 svar

?

Evus

20 jun 2007 kl. 19:49

Hej.
Någon som vet vad detta kan vara för en svamp som Helena A och jag såg i dag på två olika ställen i dom sörmlänska skogarna.
Jag har för mig att den växte på gammal ved/träd.
Rätta mig om jag har fel Helena.

0

Helena A

20 jun 2007 kl. 19:58

Helt rätt de växer på gammal väldigt murken ved.
De första i blandskog och de andra i ren granskog.

0

Lena M

21 jun 2007 kl. 06:39

Har ingen aning, men ni kanske kan använda samma recept till den som jag fick av Göran till min svamp. Både lätt och gott !
(Se sign. doftande)

0

Irene A

21 jun 2007 kl. 08:22

Med dom skivorna kan jag inte få det till något annat än strecknagelskivling, Megacollybia platyphylla. Den har väldigt sega och beständiga fruktkroppar, och är en av de tidiga arterna på ved.

Färgen och ytan på hatten ser lite mysko ut, men jag tror att det kan förklaras med att svampen helt enkelt är på väg att ruttna.

0

Irene!

Elisabeth J

21 jun 2007 kl. 09:34

Hej Irene!

Jag tänkte på densamma men tycker att det är så konstigt att den är så rynkad i kanten!

Och färgen ,men den får man bortse ifrån.

0

Tackar

Evus

21 jun 2007 kl. 11:53

Tack för svar.
Ja Lena, den mackan verkade vara jättegod :-)))))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone