Micke (Krikorev) har skrivit en utmärkt bok som får 4.9+.Den skulle fått 5+ om han tagit med Streckmusseronen som jag tycker är bland dom bästa.(Boken heter “Bästa matsvamparna”)Jag vet att boken är skriven framförallt för nybörjare,så den kanske är lite tjorvig.Men den är så mumsig så jag kan inte låta bli att nämna den.
Dessutom måste jag berömma dig Micke för ditt engagemang med Svampguiden.Innan -97 trodde jag nästan att jag var den enda svampnörden i Sverige.Men genom Svampguiden såg jag att jag inte var ensam.Det är så fantastiskt att få läsa om och dela med sig av alla svampupplevelser.
Och dessutom ett rolig forum där allt inom svamp kan diskuteras.
De var inga problem att läsa ditt inlägg.
Jasså du säger det, jag får boken på måndag,blir intressant att titta i den. Och så nämner du streckmusseron, ingen svamp jag testat men läser att den skall vara god , så om jag hittar den i höst så skall jag testa.
Det kanske kunde vara idé att göra en bok om “Norrlands bästa matsvampar”? Urvalet blir mer begränsat, när man inte behöver ta med brokkremlor, mandelriskor och sånt tjafs ;-)
Inte behöver man vara rädd att råka ut för lömsk flugsvamp, giftchampinjoner eller bolmörtsskivling heller.
Det kan spegla lite av de problem en författare har, vilka arter ska med och inte i boken. Man kan bara ta med ett visst antal och då är det kanske naturligt att välja de som finns i den egna landsändan. Det ska bli intressant att se boken nån gång framöver.
När du nämner norra Sverige så blir jag lite nyfiken på vilka arter som finns på matsvampslistan där.
Gunhild, det vore väl nåt för dig att skriva om, du har bra koll på norrländska svampmiljöer.
Vad kan man mer lägga till?
Fårticka, blek taggsvamp som aldrig är maskäten :-), sotvaxing, sotriska, rimskivling, fjällens kantarell och kustskogarnas svarta trumpetsvamp t.ex.
Jag såg att Mickes bok blev “Norges beste matsopper” i norsk översättning. Så det kan gå..
Tack Mikael för beröm! Kul att du uppskattar boken. Den är främst författad med nybörjare i åtanke så för de flesta kunniga stammisar här på forumet så innehåller boken ingenting nytt. Det är bara en i raden av alla matsvampböcker i butiken.
Jag har inte tagit med några musseroner i boken, dels för att flera av dem är svåra att artbestämma, och dels för att jag själv inte alls gillar mussseroner, inte ens goliat.
Det är nog rätt att inte ta upp musseronerna bland matsvamparna. Eftersom doften hos goliatmusseronen inte går att förmedla via en svampbok, finns det stor risk för förväxling med andra arter, framför allt kråsmusseron, men även med den giftiga droppfläckiga kastanjemusseronen, om man inte har tillräckligt vana svampögon.
Att sprida kunskap om den, fungerar nog bäst på utställningar och organiserade utflykter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.