Gunilla F
22 jun 2007 kl. 11:41
Hittade idag ett tjugotal små gula kantareller. Plockade en del för att ha vid övningar med min kantarellhund. När vi övar ger hunden skall när han hittar en kantarell men när det är allvar av händer det att han i stället äter upp kantarellen. Har någon ett förslag hur vi ska få bort den ovanan? Annars verkar han ha ett otroligt luktsinne både för kantareller och svart trumpetsvamp.
Vad har du för hund? Du ska ge hunden nåt som är godare än kantareller, klura ut vad den tycker om, skinka brukar vara bra.
Jag har inte lärt min golden att söka svamp, kan inte bestämma vilken sort jag vill att hon ska söka, vad tror du om sillkremla, fast den kan man ju nästan lukta sig till själv.
sen jag hört om svamphundar på forumet får alla hundar jag möter i skogen misstankar.
En ledtråd kan väl vara om husse/matte bär på nånslags väska/påse/korg eller så...?
Om så är fallet brukar jag inte gå vidare i den riktning varifrån hundsällskapet kommer.
En intressant detalj är att det i exempelvis Sörbyskogen nära Örebro finns minst 2 “hundpensionat” där man aldrig kan passera utan att bli rejält utskälld!
Hoppas de inte tränar svamphundar där bara…
Bo, jag funderar på varför du tycker att hundar skall hållas kort, d.v.s i band. Självklart skall husse, matte har full kontroll på sina djur i skogen, men visst tycker jag att de får söka svamp. Kanske deras sätt att känna sig uppskattad, göra ett bra jobb inte vet jag som har katt ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.