0 371 visningar

6 svar

Midsommaraftonsticka ?

Alf Pallin

23 jun 2007 kl. 13:08

Vad tror forumet det här är för ticka.Växer på undersidan av murken asplåga i gammal orörd fuktig granskog, med inslag stora aspar och nånon sälg.
En djärv gissning på gräddticka?

0

Irene A

23 jun 2007 kl. 19:43

Gräddticka var en djärv gissning, men den har lite för tydlig hattbildning för det. Jag tror istället på veckticka, Antrodia pulvinascens. Utseende och substrat stämmer bättre med den.

http://dl.krc.karelia.ru/collect/index.html?collec=exm&id=148

http://naturarkivet.no/db/show?q=Antrodia+pulvinascens&id=d0df42c5dce1a61a314d4446dc9347ef

0

klas jaederfeldt

23 jun 2007 kl. 23:09

du måste vara för jävligt duktig på svamp Irene , som av att bara titta på en taskig bild kan säga att det är en Antrodia pulvinascens, rakt av bara utan att tittat i den med mikroskop, jag är full av beundran

0

Irene A

23 jun 2007 kl. 23:21

Vad jag tror är inte detsamma som en 100%-ig artbestämning, det förstår nog de flesta. Men vad vill du ha sagt Klas - tror inte du att veckticka är mer sannolikt här än gräddticka?

Ironi åsido, jag är full av beundran för dem som kan lägga en tickbit i mikroskopet och avgöra vad det är för art…

0

klas jaederfeldt

23 jun 2007 kl. 23:36

jo då , vad som helst utom gräddticka

0

klas jaederfeldt

27 jun 2007 kl. 18:27

Du hade rätt Irene, nu har svampen åkt genom mitt mikroskop och på baksidan av mikroskopet kom det ut en lapp där det stod att det var en Antrodia pulvinascens

0

Irene A

28 jun 2007 kl. 08:46

Vilket fiffigt mikroskop du har, Klas. Ett sånt ska jag önska mig i julklapp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone