0 356 visningar

6 svar

Träskor

Lena M

24 jun 2007 kl. 12:20

i skogen är ingenting jag rekomenderar. Att det dessutom duggregnar gör ju inte saken roligare. ( trodde stövlarna var i bilen )
Hittade iallafall de här svamparna där jag stannat för att plocka smultron, vad ?
De enda ätliga jag såg var föränderlig tofsskivling, oätliga sommartickor, trollsmör, vargmjölk och en liten hätta som inte ville vara med på bild.

P.s vad heter de små skivlingarna som man ser överallt i barrmattan, ca ½ cm stora D.s

0

Ingemar

24 jun 2007 kl. 13:14

Barrbrosking, tagelbrosking och liten hjulbrosking är några vanliga småttingar som man kan hitta i barrskogen. Den första tror jag kommer tidigast. I så fall lukten den som rutten kål om man krossar den mellan fingrarna.
Hade du Nylens stora bok? Titta på sidan 280 och framåt.

0

Lena M

24 jun 2007 kl. 14:02

Mycket troligt att det är barrbroskskivling, ska lukta och titta närmare på dem nästa vända, alltså när regnet upphört. Men det får gärna fortsätta hela dagen och natten för att sen bli vackert väder.
Svampen på bilden då, vad är det,
tidig åkerskivling är en gissning.

0

Irene A

24 jun 2007 kl. 19:49

Svampen på bilden har inte den rätta färgen på skivorna för att vara en åkerskivling. Jag tror mer på en art med purpursvart sporpulver: vitspröding, Psathyrella candolleana.

0

Lena M

25 jun 2007 kl. 07:41

Hej Irene och tack för hjälpen men jag undrar om vitspröding och vit sprödskivling är samma art?

Solsken över nejden, så idag tar jag “stövlarna” på och ger mig ut på jakt.

0

Skivlingar eller -ingar

Irene A

25 jun 2007 kl. 11:13

Vitspröding och vit sprödskivling är samma art.
Det har varit en ambition hos namnkommittén att undan för undan försöka arbeta in de kortare -ingnamnen på svamparna, men det är inte fullständigt genomfört i publikationerna. Fortfarande används t.ex. inte slöjingar eller tofsingar, inte tuvingar eller fjällingar heller.

I Ekologiska katalogen, som ju ska innehålla de gällande svenska namnen, finns det faktiskt EN vaxing (ekgräddvaxing). Alla andra Hygrocybe- och Hygrophorusarter kallas vaxskivlingar, men trots det har benämningen vaxing slagit igenom rätt allmänt. Ekgräddvaxing är en ny art som har lagts in i nätversionen efter att den tryckta katalogen kom ut, så man kan väl gissa att nästa utgåva av Svenska svampnamn har ersatt alla vaxskivlingar med vaxingar.

Många svampboksförfattare håller ändå fast vid de gamla namnen. Bo Nylén hör till dem, och ibland konstruerar han egna namn på svamparna också :-)

0

Skivlingar eller -ingar

Bo E

26 jun 2007 kl. 15:04

Vit sprödskivling har jag oxå sett och nog tagit för nån art av bläcksvamp i ungt stadie.
Nu vet jag bättre då.

Apropå träskor så var det mina favoritskodon i barndomen ända uppåt tonåren.
Finfina i skogen tyckte jag då...vanesak…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone