i skogen är ingenting jag rekomenderar. Att det dessutom duggregnar gör ju inte saken roligare. ( trodde stövlarna var i bilen )
Hittade iallafall de här svamparna där jag stannat för att plocka smultron, vad ?
De enda ätliga jag såg var föränderlig tofsskivling, oätliga sommartickor, trollsmör, vargmjölk och en liten hätta som inte ville vara med på bild.
P.s vad heter de små skivlingarna som man ser överallt i barrmattan, ca ½ cm stora D.s
Barrbrosking, tagelbrosking och liten hjulbrosking är några vanliga småttingar som man kan hitta i barrskogen. Den första tror jag kommer tidigast. I så fall lukten den som rutten kål om man krossar den mellan fingrarna.
Hade du Nylens stora bok? Titta på sidan 280 och framåt.
Mycket troligt att det är barrbroskskivling, ska lukta och titta närmare på dem nästa vända, alltså när regnet upphört. Men det får gärna fortsätta hela dagen och natten för att sen bli vackert väder.
Svampen på bilden då, vad är det,
tidig åkerskivling är en gissning.
Vitspröding och vit sprödskivling är samma art.
Det har varit en ambition hos namnkommittén att undan för undan försöka arbeta in de kortare -ingnamnen på svamparna, men det är inte fullständigt genomfört i publikationerna. Fortfarande används t.ex. inte slöjingar eller tofsingar, inte tuvingar eller fjällingar heller.
I Ekologiska katalogen, som ju ska innehålla de gällande svenska namnen, finns det faktiskt EN vaxing (ekgräddvaxing). Alla andra Hygrocybe- och Hygrophorusarter kallas vaxskivlingar, men trots det har benämningen vaxing slagit igenom rätt allmänt. Ekgräddvaxing är en ny art som har lagts in i nätversionen efter att den tryckta katalogen kom ut, så man kan väl gissa att nästa utgåva av Svenska svampnamn har ersatt alla vaxskivlingar med vaxingar.
Många svampboksförfattare håller ändå fast vid de gamla namnen. Bo Nylén hör till dem, och ibland konstruerar han egna namn på svamparna också :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.