0 344 visningar

8 svar

Tips om svampbok!?

Gunilla F

24 jun 2007 kl. 17:42

Har endast en gammal svampbok från 1981. Den heter “Tidens Svampguide”. Har någon ett förslag om en nyare bok - inte alltför dyr?

0

Helena A

24 jun 2007 kl. 17:48

Nya svampboken av Pelle Holmberg och Hans Marklund.
Jättebra och inte svinaktigt dyr heller.
Kolla nätbokhandlarna där brukar det vara bra pris.

0

Göran H

24 jun 2007 kl. 19:20

Men framför allt, cancellera den
boken. Jag har den också och den är behäftad med massor av fel.
Det har jag fått erfara här på Forumet.

0

Ingemar

24 jun 2007 kl. 19:22

Något man kan göra är att låna några svampböcker från ett bibliotek. Då kan man se i lugn och ro vad som passar och verkar bra för att sedan göra sitt inköp.
Oftast är nätbokhandeln billigast men man kan bli överraskad. Jag såg nyligen Bonniers svampbok för 129 kr på Wettergrens i stan. Adlibris tar 169 kr plus frakt.

0

Hasse

24 jun 2007 kl. 20:03

Precis som Göran skriver så är Tidens svampguide fylld med fel. Lita inte på den om du är tveksam.

0

Irene A

24 jun 2007 kl. 22:21

Jag brukar förorda böcker med många arter i, därför att de visar hur många arter det finns som är väldigt lika varandra, och det är böcker som man har glädje av länge.
Där finns det två svenska böcker som är ojämförligt bäst: Rymans “Svampar, en fälthandbok”, och Nyléns “Svampar i Norden och Europa”.

Sen beror det på vilken intresseinriktning man har när det gäller svamp. Om det är svampen som mat som är det viktiga, är det också vettigt att ha någon bok som tar upp detaljer om tillvaratagande och tillagning. “Nya Svampboken” hör inte till de billigaste, men har fått mycket bra betyg av många, och är ett innehållsrikt praktverk med fina bilder, som tar upp ett hundratal matsvampar.

0

Ingemar

25 jun 2007 kl. 18:26

Göran, är det fel även i senare upplagor? De borde rimligen rätta till ett och annat. Eller? Lånade bl a den boken idag och ser att första upplagan var 1977 till denna åttonde upplagan.
Har du exempel på fel eller typ av fel? Det kunde vara bra att känna till.

0

Ingemar

Göran H

25 jun 2007 kl. 21:20

Börjar med att identifiera upplagan: Så här står det,
ARTIA, PRAG 1981
(För den svenska upplagan)
ORGINALETS TITEL:
DER KOSMOS-PILZFüHRER
OMSLAG:
LEIF ZETTERLING PRODUKTION
SÄTTNING:
DALA-DEMOKRATENS CIVILTRYCKERI
PRINTED IN CZECHOSLOVAKIA 1983
ISBN 91-550-2530-7
3/07/09/57-02
puh!
Återkommer med tokigheterna, om jag hittar tillbaka. Klart är att det är stora oklarheter vad gäller Tickor.

0

Ingemar

Ingemar

25 jun 2007 kl. 22:32

Hehe…det var lite blandning i kompotten. Ser ju ut som en översättning. Jag har tar tillbaka det med upplagorna innan. Tittade naturligtvis i fel bok ur boktraven, det blev Mossberg istället för Holmberg men berg som berg.
Nu blev jag osäker vilken av böckerna du menade, Göran. Jag trodde först du menade Nya svampboken men nu jag ser att Gunilla nämnde Tidens Svampguide också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone