Våra rosa röllekor kommer alltid i samma område på gräsmattan, på den allra torraste fläcken dessutom, så under de senaste årens torra vårar och somrar har de varit små och få.
Jag har fotat en annan sötnos som växer i grusgången - aldrig att jag sätter en ogrässkyffel där!
Sista gissningen sen ...Fläder?
“Uppå ett gammalt gods, ett arv av gamla fäder, en skinntorr grevlig änka satt, var skral, drack ständigt te av fläder
och hade ben som spådde väder,
och leddes merendel besatt.”
Ur Porträtterne av Anna Maria Lenngren (1796)
..heter fläder på sydsvenska och danska och eftersom detta är ett svampforum kan jag få detta inlägg att platsa bättre genom att berätta att jag genast kände igen arten genom att jag illustrerat min bild av judasöra från Hallands väderö med just fläderblom. Hallands väderö var förr enda lokal i Sverige för judasöra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.