0 721 visningar

30 svar

Nya blommor

Tina Nordberg

25 jun 2007 kl. 11:48

Lite att fundera på. De allra kunnigaste får stilla sig lite.

0

Lena M

25 jun 2007 kl. 20:54

Tina, det är så lurigt med dina bilder när du är så närgången med kameran. Säkert är det något som man känner igen men nu är det svårt.

0

Elisabeth J

25 jun 2007 kl. 21:59

De två första tillhör nejlikväxter               1.backnejlika
2.Grässtjärnblomma
3.?????

0

Tina Nordberg

25 jun 2007 kl. 22:30

Ja ni börjar bra
Backnejlika på ettan och Grässtjärnblomma på tvåan.
Trean då, den har ni sett många gånger.

0

Irene A

26 jun 2007 kl. 00:16

Den tredje har jag många av i gräsmattan, även en annan färgvariant som gör mer skäl för namnet :-)

0

Evus

26 jun 2007 kl. 00:34

Rölleka?

0

Tina Nordberg

26 jun 2007 kl. 09:11

Absolut Rölleka, bra jobbat.
Den rosa varianten varierar i antal från år till år tycker jag. Just nu verkar det vara gott om dem.

0

Irene A

26 jun 2007 kl. 09:35

Våra rosa röllekor kommer alltid i samma område på gräsmattan, på den allra torraste fläcken dessutom, så under de senaste årens torra vårar och somrar har de varit små och få.

Jag har fotat en annan sötnos som växer i grusgången - aldrig att jag sätter en ogrässkyffel där!

0

Evus

26 jun 2007 kl. 09:53

Oj, vad söta blommor Irené.
Vem/vad bestämmer egentligen vad som är ogräs?...när man tänker efter….

Rölleka är jättefin att torka.

0

Irene A

26 jun 2007 kl. 10:10

Synd bara att blommorna är så små, bara 7-8 mm, så man måste gå dubbelvikt för att se hur fina de är. För mig blir de inga ogräs, eftersom de aldrig har en chans att konkurrera ut något annat som växer här.

0

Tina Nordberg

26 jun 2007 kl. 12:24

Är det dvärgvarianten?

0

Irene A

26 jun 2007 kl. 13:49

Dvärg? Nej, vad jag vet är alla blommorna ungefär lika små i hela det släktet. Det är lurigt med närbilder.

0

Hans v E

26 jun 2007 kl. 17:32

Jag lärde mig den förra året från min grusgång, men nu har jag glömt namnet. Det var något kort och om man bytte ut en bokstav blev det en annan ört - eller så.

0

Hans v E

26 jun 2007 kl. 17:35

Rödarv? Rödnarv?

0

Irene A

27 jun 2007 kl. 07:58

Jag har samma problem att komma ihåg vad som är -arv och -narv, men rödnarv heter den. En egenhet som arten har, är att blommorna bara är öppna i solsken.

0

Tina Nordberg

27 jun 2007 kl. 08:36

Nu gör du mig villrådig Irene, kolla bladen. Narv har väl breda blad medan arv har smala köttigare barrlika dito.Rätta mig om jag har fel.

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

27 jun 2007 kl. 08:38

Lite nytt att kolla på. Den fixar ni snabbt tror jag.

0

Nya blommor Rödnarv

Tina Nordberg

27 jun 2007 kl. 09:00

Här är får jag nog lov att rätta mig själv, var nog inte vaken.Inte har väl jag börjat glömma…....
Irene har rätt.Rödrven har breda blad medan Rödnarven har smala blad.Priblem med det där n ét.Nu har vi både lagt till och dragit ifrån.

0

Ännu en ny

Irene A

27 jun 2007 kl. 11:25

Ska den verkligen se ut så där??
Den enda jag kan komma på att den liknar, ska ha 4-flikiga blommor och 4 ståndare.

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

27 jun 2007 kl. 14:45

Jag har inte byggt om blommorna, bara fotat rakt av. Ge en liten ledtråd på den du tänker på Irene.

0

Ännu en ny

Irene A

28 jun 2007 kl. 08:37

Den jag tänker på växer gärna i lite finare granskog tillsammans med harsyra och pyrola (inte i granen). Den är liten och giftig.
Läste förresten på något ställe att den motsvarande kanadensiska arten kan ha både fyr- och femflikiga blommor.

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

28 jun 2007 kl. 13:40

Tyvärr Irene dina förslag stämmer inte på mina blommor. Komihåg att jag gärna fotar macro o luras en hel del.Det här handlar om stora buskar med små blommor.Aktuell just nu.

0

Ännu en ny

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 14:24

Brudspirea?

0

Vild blomma

gunhild

28 jun 2007 kl. 14:43

Ni kan mycket om blommor. Den här gladde jag mig åt vid Salstjärn när jag fiskade öring Den växer vid tjärnen bland hjortronblom och annat.

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

28 jun 2007 kl. 15:42

Inte spirea. Ännu högre buske. Den har åxå ett kuldinariskt värde.

0

Ännu en ny

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 16:09

Oxel fast det är väl ett träd o inte buske???

“Bären äro smakelige at äta; men hafwa den olägenheten, at de förorsaka mycket wäder. Af torkade bären kan bröd bakas, brännewin brännas, och dricka bryggas.”

Ur Flora Oeconomica av Carl von Linné (1749)

0

Ännu en ny

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 16:11

Sista gissningen sen ...Fläder?

“Uppå ett gammalt gods, ett arv av gamla fäder, en skinntorr grevlig änka satt, var skral, drack ständigt te av fläder
och hade ben som spådde väder,
och leddes merendel besatt.”

Ur Porträtterne av Anna Maria Lenngren (1796)

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

28 jun 2007 kl. 16:30

Det var kul, ve för wäder. Inte Oxel. De här blommorna doftar starkt.Finns de som skyllt på katten.

0

Ännu en ny

Tina Nordberg

28 jun 2007 kl. 16:57

Vad du kan Totte.Fläder är det.
versen är bra.
Grattis.

0

Ännu en ny

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 17:01

Sicken tur :) chansa lite o så virtuelle då va med förståss ;)
Tackar!

0

Hyll..

Hans v E

29 jun 2007 kl. 10:07

..heter fläder på sydsvenska och danska och eftersom detta är ett svampforum kan jag få detta inlägg att platsa bättre genom att berätta att jag genast kände igen arten genom att jag illustrerat min bild av judasöra från Hallands väderö med just fläderblom. Hallands väderö var förr enda lokal i Sverige för judasöra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone