0 271 visningar

7 svar

Tryffel ?

Lena M

25 jun 2007 kl. 15:30

Kan de vara början på rodnande hartryffel, vet att jag förra året hittade en sådan på ungefär samma plats. Den var hård när jag bröt itu den och de små var vitaktiga den större hade en rödaktig färgton ?
Strax bredvid var de en stor ansamling av klubbmurkling som lyste så grant.
Och på två ställen observerade jag små kantareller för tidiga att plocka med det var många. de bådar gott !

0

Eva G

25 jun 2007 kl. 16:18

Visst kittlar det i svampnerverna när det börjar komma?

0

Lena M

25 jun 2007 kl. 16:52

Ja Eva man har ju väntat sedan i början av januari då man plockade de sista svamparna och nu börjas det.
Men jag har en benägenhet att dra iväg så långt utan tanke på att det är lika långt tillbaka och väl hemkommen är krafterna förbrukade. Där tur att man inte har en massa svamp att rensa nu men den tiden kommer också.

År min gissning på tryffel rätt ?

0

Grethe F

25 jun 2007 kl. 17:09

Det är som jag trave iväg och sen måste man tilbake till bilen , jag har knapt tid med städning nu när svampen har börjat att titta fram

0

Birgitta D

25 jun 2007 kl. 20:52

Vem städar? Inte jag oavsett om det är skogen eller datorn som gäller. Man ska inte slita ut yrtorna.

0

Lena M

26 jun 2007 kl. 19:26

Ingen som kan bestyrka eller dementera vad jag tror är hartryffel ?

0

Hans v E

26 jun 2007 kl. 21:15

Nä, inte jag i alla fall.

0

Lena M

27 jun 2007 kl. 08:36

Jag hittar ett tidigare inlägg av sign. ” svamptokig sen barnsben “

sök på      röksvamp ??

och den är artbestämd till rodnande hartryffel, så såg dessa ut om än mindre så jag tror faktiskt de, men visst kan jag ha fel, igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone