0 75 visningar

5 svar

Vaxskivling?

Peter

4 aug 2005 kl. 22:30

Här har jag något för er att bita i.

I barrskog hittade jag något som till form och storlek är precis likt en sotvaxskivling, men med bruna skivor och en närmast orangeröd fot.

Jag tänkte närmast på frostvaxing, men den kan väl inte komma redan?

Kunde tyvärr inte ta någon bild.

Vad tror ni?

0

Hans v. E.

5 aug 2005 kl. 16:08

Det enda jag kan komma på som har bruna skivor och orangeröd fot är den sällsynta rödfotade spindelskivlingen - Cortinarius bulliardii. På vilket sätt är den lik sotvaxing?

0

Peter

5 aug 2005 kl. 19:00

Den är lik på alla sätt utom färgen: storleken, formen, skivorna, foten. Jag får helt klart en vaxskivlingskänsla av att hålla i den.

Nu är jag inte doktor i vaxskivlingar, så jag kan förstås ha fel.

Hatthuden gick inte att dra av, skivorna var inte grenade, om det kan ge någon ledtråd. Spindelskivlingen du föreslog hittade jag dessvärre inte på nätet eller i min svampbok.

0

LarsF

8 aug 2005 kl. 08:17

Jag tror du har hittat en rabarbersvamp.
Den påminner i formen, men inte i färgen om sotvaxingen.
Jag har hittat ovanligt många exemplar av rabarbersvampen i år….

0

Hans von Eichwald

8 aug 2005 kl. 19:17

Jag var också lite inne på rabarbersvamp = rödgul slemskivling. Tror LarsF kan ha rätt.

0

Peter

14 aug 2005 kl. 20:17

Rödgul slemskivling verkar vara rätt. Jag plockade några nya idag för att vara på den säkra sidan, och det är jag nu.

Tack för hjälpen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone