Kan det vara möjligt nu ?
Jag var inte ute på någon svampsökartur utan för att plocka lite blomster och smultron och till min förvåning stod en stor
kremla efter byvägen.
Grönvit, klibbig men tyvärr redan förstörd av insekter. Hatten var som ett kaffefat i storlek och foten grov, kanske 5 - 7 cm hög.
Ja , jag vet inte ?
Kremlor hör ju till de tidiga arterna, så nog kan det vara grönkremla.
Hattfärgen säger däremot inte så mycket om vilken art det är när det gäller kremlor. Det är många som kan få en grönaktig färgton.
En av de allra tidigaste kremlorna är bleknande björkkremla, och det kan vara den också. Den röda färgen som den har från början, bleks snabbt och lätt ur, men brukar finnas kvar som en tunn rosa strimma längs hattkanten. I övrigt blir den nästan vit då, och ofta med lite grönaktiga skiftningar. Foten brukar gråna en aning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.