0 382 visningar

4 svar

Vilken

Lena M

27 jun 2007 kl. 12:58

murkling är det här ?
De växte på en gammal liggande al och varken smakade eller doftade något tyckte jag, men oj vad många.

På den andra bilden finns en svamp faktiskt, nu skulle någon av kamerafantasterna varit här.
Foten är ljust gul och sytråds tunn och hatten ca 2 mm är skarpt orange. Någon gissning ?

0

Ostron

Irene A

27 jun 2007 kl. 14:02

Murklingar ser ut som murklor och
musslingar ser ut som musslor..

Det är en form av ostronmussling som jag tycker liknar den som kan hittas på asp och sälg och har kallats Pleurotus salignus. Jag misstänker att det är samma art som beskrevs i USA så sent som 1993 under namnet Pleurotus populinus. Här är det inte omöjligt att den går på andra trädslag också - men hos oss anses den (för tillfället) vara synonym med Pleurotus ostreatus.

För den som vill veta mer om ostronmusslingar, finns en liten monografi på nätet:
http://fp.bio.utk.edu/mycology/Pleurotus/pleurotusisg.htm#ISG%20III.

Här är en bild av arten på bok:
http://www.damyko.info/ForumB/files/thumbs/t_hiva_ustricna_pleurotus_ostreatus1_538.jpg

Den lilla brandgula svampen, såg den ut så här på nära håll
http://inocybes.free.fr/photos_JJW/DSCN2016_Rickenella_fibula.jpg
?

0

Ostron

Eva G

27 jun 2007 kl. 14:20

Tack för denna information om ostronmussling
Tyvärr så inser man att ju mer man får veta dessto mindre inser man att man kan

0

Ostron

Lena M

27 jun 2007 kl. 15:03

visst skulle de stå mussling och den skall visst gå att äta men jag tror inte att jag provar.

Den lilla, tror aldrig jag sett en sådan liten svamp, dina ser ju ut som jättar på bilden men visst kan det vara den.

Mycket sommartickor, strecknagelskivlingar ser man nu, plus ett antal som jag inte blir klok på. Inte lätt när man inte vet i vilket släkte man skall söka.

0

Hans v E

27 jun 2007 kl. 17:12

Den första är alltså ingen murkling utan en mussling.
Den andra, med sina två färger gult och orange, är troligen en orangehätta (Mycena acicula).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone