0 439 visningar

14 svar

H.J.Ä.L.P?

Nina A

28 jun 2007 kl. 23:04

hittade denna krake uppkrupen mellan krukorna på min balkong(bottenvåningen i ett hyreshusområde)

tror det är en liten gröngölingsunge av färgen att bedöma.vad ska jag göra med den? mina katter är nog alldeles för okattiga för båda var ute på balkongen, men ingen av dom visade på något sätt att det var en fågel där

(fick själv också en chock, inte riktigt väntat med en sådan bakom mina krukor)

vad gör jag nu?

0

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 23:07

Vet inte var du bor men här i Gbg kan vi höra av oss till Fågelcentralen…kolla om det finns något på deras hemsida som kan slussa dig vidare…
http://www.fagelcentralen.se/

0

madde

28 jun 2007 kl. 23:23

Det ser mkt riktigt ut som en ung gröngöling.Hittade en sida där du kan hitta mer info.Jag tror nog att du kan bära ut den å lägga den precis nedanför ett träd så klättrar den upp själv.Kolla in länken å lycka till.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gröngöling

0

Nina A

28 jun 2007 kl. 23:31

puh.ringde viltjouren
fick svaret att de ofta lägger sig vid ett för dom lämpligt ställe för att sova, och att jag skulle låta den vara kvar på balkongen

så nu ligger h*n och sussar sött i en liggande blå hink, med lite gröna växter runt omkring

viltjouren var väldigt kunniga och fick mig att lugna mig med
(man hinner tänka miljoner tankar om skador, smitta osv)

så, imorgon kommer jag med en fortsättning.om inte pippin piggnar till imorgon skulle jag ringa dom igen och den blir då hämtad :)

0

Totte Gbg

28 jun 2007 kl. 23:35

Men va bra att du fick tag i någon kunnig!

0

Bengt Sandh

28 jun 2007 kl. 23:39

Jag tycker mer att det ser ut som en halshuggen papegoja.

0

Nina A

29 jun 2007 kl. 06:54

det tyckte jag med,men när den tog ut huvudet frn under vingen såg man att det var en liten gröngöling

liten rapport:
pippin har vaknat,och struttar runt på balkongen.den släpper små hackspetttjut ifrån sig emellanåt
hoppas det är en mor i närheten som vet att hennes telning är där

suck,känns tungt att dra till jobbet.skatorna som drar omkring i nejderna kan ju vara rätt så elaka

0

Nina H, Sthlm norr

29 jun 2007 kl. 10:31

Jag tycker du kunde fått “tillfällig gröngölingspenning” åtmistone en dag.

0

Brittis

29 jun 2007 kl. 15:05

Ja det borde f-kassan verkligen ställa upp med! Inte var dag man behöver det! :o)
Hoppas att det gått bra med den #lille#

0

Grönisnytt

Nina A

29 jun 2007 kl. 17:08

nu ska jag och den lille åka buss*s* det bor en viltjourenmänniska i nejderna så det tar ca 10 minuter med buss till honom

han ska kolla att allting är bra med den lilla, jag tycker att lilla grönis haltar och har svårt med att få grepp om saker, så det blir bra att få expertutlåtande

tänk vad fort man fäster sig vid de små krakarna!

0

Mera Grönisnytt

Nina H, Sthlm norr

29 jun 2007 kl. 22:57

..vill vi förstås ha. Vi väntar i andlös spänning.

0

Mera Grönisnytt!

NIna A

30 jun 2007 kl. 14:27

Lilla grönis är nu i säkerhet hos en viltjouren-Magnus (den fick en fin bur och en förvildad kaningranne)
Magnus misstänkte att pippin fått hjärnskakning eftersom den inte gick bra (benen fungerade som de skulle)

efter lite frågor runt hos grannarna har bilden klarnat
lilla Grönis hade störtat mot grannens balkongräcke,trillat ner i rabatten och legat där och varit avsimmad en halvtimme,efter det piggnade den till men skakat en del.de hade först funderat på att hjälpa pippin att komma till dödsriket, men när de tagit mod till sig var den borta.

Och det är där min historia tar sin början,med en liten papegojgrön pippi på min balkong :)

jag kommer att höra av mig till Magnus på tisdag för att se hur det gått med den lilla
det är så tyst på balkongen nu…

0

PiaFia

1 jul 2007 kl. 11:58

Så härligt att det finns människor som du, som bryr sig. Hoppas det slutar som en solskenshistoria.

0

lilla grönis

Nina A

8 jul 2007 kl. 20:14

Tyvärr fick jag veta att lilla Grönis nu är på de sälla jaktmarkerna och jagar kryp

men han fick en chans, och som den djurvän man är känns det bättre än att ha bara låtit honom tyna bort i kylan

hoppas han vilar i frid lilla parveln

0

lilla grönis

Elisabeth J

8 jul 2007 kl. 20:52

Det var sorgligt att höra,men du gjorde en mycket god insats!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone