Jag älskar att gå i skog och mark och på små skogsvägar men är livrädd för ormar. Och i år har jag redan stött på sex äckliga huggormar som skrämt slag på mig. Förra året såg jag inte en enda. Hur ska jag bli av med fobin? Det konstiga är att den bara blir starkare trots att jag bott i 5 år i Afrika och haft kobror på tomten. Snart vågar jag inte gå ut och plocka svamp längre. Några tips?
Håller med Tina troligtvis behöver du professionell hjälp eftersom det verkligen inte är någon rationell rädsla. Har stött på en hel del orm, men alrig i svampskogen om det är någon tröst.
Annars kan du ju fundera över utrustningen rejäla kängor eller stövlar gör dig helt säker mot den där en miljon mot ett chansen att du skulle trampa på en orm. När du hittar svamp kan du ha med dig en vandringsstav och säkerställa att det inte lurar några ormar i mossan eller gräset.
Lycka Till!
Jag är ochså rädd för ormar,men inte släpper jag skogen för den skull. Tag rejäla kängor på, og trampa hårt i kvistar och grenar så är både orm och älg väck innan du hinner se dem. Annars är härmed mitt råd mot fobien. Ställde mig endag helt stilla och bara pratade med en huggorm som låg och solade. Gentog “jag är inte rädd för dig..du ser ju fredlig ut” sådan ca 10 gånger..” det hjälpte, och jar har inte tänkt så mycket på ormar sedan
Lite oro för ormar känner jag nog också,kanske mest för att min hund ska bli biten den ska ju vara överallt och nosa. Jag tror dock att det är större risk att stöta på ormen runt tomten och efter stigar och hyggen än i djupa skogen. Har sett den ligga och sola vid stenar när jag plockat lingon. Jag har alltid cortisontabletter med för att ge hunden om den skulle bli biten.
Tack för alla svar! Jo, jag har alltid stövlar i skogen. Träffar ytterst sällan ormarna ute i riktiga skogen men däremot på vägarna och stigarna på väg till svampskogen. Har också jag hund med mig (och cortisontabletter)och är givetvis orolig också för hundens skull. Det känns så fånigt att det bara blir värre med åren. Men jag får väl kämpa på för svampplockning har jag svårt att klara mig utan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.