Först vill jag bara uttrycka min glädje över den fina stämningen här. Sedan undrar jag hur länge till jag måste gå och rynka ihop ögonen för att få syn på någon svamp :)
Gunhild, Iréne och Maya mfl. av närbor. Vet ni när Goliat och kremlor och annat gott kan skymtas i våra skogar här uppe? Jag har skaffat en liten hund nu och är ute ett par timmar om dagen (Floxen bla som torde ha en del Goliat att bjuda på när tiden är inne)men har inte sett en murkla ens.
Finns det någon lista på ordning som vissa svampar kan komma i? Mellan hägg och syrén osv…???
Du får nog ge dig till tåls än ett par veckor men sen beror nog mycket på om det kommer regn. Dom futtiga mm vi fått hittintills har inte trängt djupt. Jag har hittat enstaka smörsoppar inte ätbara precis. Hur ska vi få regnet att komma uppöver landet?
Det enda jag har hittat, 3st björksoppar i Bjurholm, dom fick stå kvar. Sen en del konstiga, fula i gräsmattan, fick också stå kvar. Väntar nu bara på REGN, REGN, REGN.
Måste vattna alla j…a rabatter i minst 3tim. om dan. Brukar normalt plocka mina första kantareller i mitten av juli, men det är nog bara att glömma.
Det är bara att kolla den här kartan, så vet man var centrum för ökenutbredningen befinner sig:
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____826.aspx
Smålänningarna vill väl ha allt regn för sig själva…
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9920&l=sv
(Men i morgon kanske kartorna ser annorlunda ut :-)
Vadå myggfritt? Det har jag inte märkt. Var just ute och grävde ner en blomplanta i rabatten. Blev anfallen av en svärm “sviare” var tvungen att ta skydd inomhus där luften står stilla trots tvärdrag med myggfönster. klockan är nu 22.20 och vi har plus 20, hoppas regnet kommer snart. Tur att jag har Stieg Larssons 2 böcker olästa, när det är svårt att sova.
Min dotter var också ut och körde land och rike runt med sin MC för några år sen, ofta ensam. Jag var ängslig hela tiden, men det gick bara bra.
“Guuben “och hans son kom nyss hem efter en 5timmarsgolfrunda i Norrmjöle, inge mygg eller knott där heller.
Ja det finns för och nackdelar med
den värme vi har nu, men kommer det regn och värmen fortsätter så finns det hopp om goliat. Här har vi haft myggfritt hittills i år, det har jag inte upplevt tidigare, kan bero på att lite skog avverkats i vår. Nu får man gå längre och längre för att hitta bra svampmarker. Njut av Stieg Larssons böcker, har lyssnat mig igenom alla nu.
Nu har det kommit lite dugg iaf. och faktiskt lite mer än så. Hoppas det räcker, för jag har hört att denna sommar blir torrare och varmare än förra.
Jag ger mig till tåls, och studerar karta från Irene :)
Ha det gott så länge! Återkommer säkert när svampen börjar komma
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.