0 284 visningar

6 svar

En blombild

Evus

2 jul 2007 kl. 15:49

Hej hopp.
I dag har jag varit barnvakt åt mina barnbarn 7 och 10 år.
Jag förslog att vi skulle åka till Mariefred och åka ångtåg…..
Nej sa grabben, (7 år) Julia och jag skulle vilja plocka kantareller. :-))

Sagt och gjort, i väg, men vi hittade inga just där och huuu så varmt det var i skogen i dag.

Vi plockade en massa blåbär och smultron i stället.

Jag bifogar en bild på en blomma som växer hej vilt på Öland,gissa den som vill.

:-)

0

Lena M

2 jul 2007 kl. 16:50

Jag vet inte vad det är för blomma , men fin var den.

0

Lotta Weber

2 jul 2007 kl. 16:58

Kanske det kan vara en Cikoria?Flerårig ört.
Allmen på Öland

0

Evus

2 jul 2007 kl. 17:25

Det var rätt svar Lotta.
Jag var på Öland över helgen och den blommade för fullt i alla diken. Underbar blå färg.

Jag grävde upp några som stod i min kompis diken och har nu satt ner dom i min rabatt. Ska enligt hörsägen vara bra om man inte vill ha sniglar i trädgården…Återstår att se.
:-)

0

Lotta Weber

2 jul 2007 kl. 17:58

Kul att ha fått bidra med rätt svar!
Om Cikorian är bra mot sniglar får du höra av dig.
Plockar hur många liter snigel som helst när det regnat!(Tänk om dom vore svampar istället).

0

Lena M

2 jul 2007 kl. 18:31

Är det inte roten av den de rostade och använde som kaffesurrogat under nödåren ?

0

Evus

2 jul 2007 kl. 18:41

Jo Lena det är helt riktigt.

Man kanske skulle testa någon gång när man, Gud förbjude,
är utan kaffe.

Lotta jag lovar att rapportera i fall jag märker någon skillnad vad det gäller sniglar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone