0 779 visningar

12 svar

Svampuppköpare i skaraborg.

Kristoffer

2 jul 2007 kl. 19:12

Är det någon som känner till om det finns någon svampuppköpare i skaraborg. Brukar hitta så ruskigt mycket kantareller att jag inte vet var jag ska göra av dem.

Ha det gott, kristoffer

0

Pita

25 jul 2007 kl. 13:10

Jag vet ingen som köper upp, men talar du om vart du plockar så kan jag minska din skörd lite.
/Pita

0

Kantarellen

25 jul 2007 kl. 23:04

Ett tips är att sälja direkt till resturanger,eller finare matställen de betalar bra om kvaliten är god!

0

Jonnie

27 jul 2007 kl. 00:38

Om du är beredd att åka en liten bit med skörden köper en blomsterhandlare i Kristinehamn upp, betalar kontant och är proffsiga (0550-189 00, tror jag) kan ej dagspriset men en initierad gissning (50-60 kr/kg)

Brukar själv lämna dit på hösten…

0

per dd

27 jul 2007 kl. 08:43

he he 50-60 kr kg !!! vilket skämt. jag säljer till en restaurang i danmark och får 250 dkr per kg !!!!

0

Jonne

27 jul 2007 kl. 09:40

Viss Per, lite långt att åka från Skaraborg till Damnark, vilket du skall vara glad för, jag skulle ju annars komma ned till dej och dumpa priserna,, he he,, tjänar du verkligen pengar på din plockning ??, kostar ju att svänga över sundet med 10-20 kg menar jag, jag säljer också en hel del till resturanger, men 250 kr/kg har jag aldrig fått, var rädd om den uppköparen :),

Här uppe är det på det viset att priserna sjunker allteftersom det finns mer och mer svamp i markerna, det är väl så att det inte finns så mycket av varan i dina omgivningar, hade jag kunnat få ut 250 kr/kg hade jag tjänat bortåt 100.000 kr en del år,,

0

Bengt

27 jul 2007 kl. 10:15

per dd: Låt oss slippa ditt självgoda skryt!!

Dessutom har du redan nämt hur mycket du tjänar en gång, en upprepning gör bara det hela ännu mer tydligt att du bara är ute efter att skryta. Väx upp!

0

G.G

28 jul 2007 kl. 18:01

Jag trode att det var för nöjet man gick ut i skogen för att plocka svamp inte för att tjäna pengar

0

cicki T Belgien

28 jul 2007 kl. 18:38

Jag går ut och plockar svamp för nöjets skull. Men tydligen finns det “business” i svampplockning. Någon måste ju ha plockat alla dessa svampar (kantareller, murklor osv) som man kan köpa i handeln.
Fast egenhändigt plockat slår allt!

0

Gunilla

28 jul 2007 kl. 20:43

Å det väl aldrig fel att förena nytta med nöje?

0

Toni

1 sep 2007 kl. 02:04

Toni här,,,
från norra dalsland,,,,
i genomsnitt sälger jag ca 100kg svamp/år,,,
och ALDRIG har det handlat om pengar,,,,
jag har en whiplaschskada.
och för mig är den mesta vinsten att få röra på mig i skogen,,,,,
det ger sinnesfrid,,,
jag sälger för och bli av med det jag inte behöver själv delst till mina grannar som e runt 80 år och inte orkar själva och dels till kompisar som inte hinner,,,,,
priset e inte det primera,,,,
det e jusst stunden för mig själv,
och min sinnesfrid,,,,,
visst,,,,kan erkänna,,,
sissta rundan gav 24,3 kg med kentareller,,,(två dar med husvagn)
blev nya glasögon av det,,,,
men,,,,de e bara ytligt,,,,,
den riktiga vinsten va att jag kommer må gott av det länge…
Mvh en som njuter av livet och hellre ger bort än rövar,,,

0

toni

1 sep 2007 kl. 02:08

ps: säljer för 20 kr/kg
rensar och klart för stekpannan,

0

fröken hjälpsam

1 sep 2007 kl. 10:15

vad ska min gode vän göra som hittar mängder med goliatsvampar i norrland, något tips till honom?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone