0 430 visningar

9 svar

Lycka!

Elisabeth J

3 jul 2007 kl. 16:08

Att vara ute i en tät granskog och hitta några murkna björkar som är bevuxna med lystickor,flera gamla och en stor
fräsch.
Hem och sätta på kastrullen och lägga i betat ullgarn,resultatet syns på bilden!
Det är lycka!

Ej fotat på växtplatsen!

0

Lena M

3 jul 2007 kl. 16:13

Oj, vad vackert garnet är,
har aldrig hittat lysticka !

0

Grethe F

3 jul 2007 kl. 16:29

Vilken underbar färg det måste jag prova nångång

0

Elisabeth J

3 jul 2007 kl. 16:48

Grethe det växer mycket lysticka på hassel nere hos dig kolla i söderlägen i sluttningar! Och

Lena du kan hitta på björk,rönn och hassel fast det sistnämda växer kanske inte så mycket hos dig?

0

Grethe F

3 jul 2007 kl. 16:54

Jag har set dom på björk här går inte så mycket vid hassel men ska försöka kan jag ta hem dom och venta till vintern med färgningen??????????

0

Elisabeth J

3 jul 2007 kl. 17:06

Du kan torka dem tills vintern.
Jag har fått lystickor från en svampkompis som bor där du bor han hade plockat dem på hassel.
Jag har aldrig sett så stora tidigare det måste vara gynnsamt i södern.

Har ni fått mycket regn?

0

Grethe F

3 jul 2007 kl. 18:23

Ja dom senaste dagerna har där kommit en del men småland har fått det mesta Jag skal kolla efter dom på Hassel också

0

Eva G

5 jul 2007 kl. 18:21

Har du hittat lystickorna nu och satt på grytan?? Håller med om att det är lycka när det blir så vacker färg Vad blir det av det garnet?

0

Elisabeth J

5 jul 2007 kl. 20:54

Hej Eva!

Kan du tänka dig att jag hittade en stor lysticka sådan som de brukar se ut på hösten,några små fick sitta kvar.

Sedan var det ett par stycken från förra året och konstigt nog så blev det bra färg av dem.

Jag lägger garnet på hög tills jag ska börja att väva.

Mvh Elisabeth

0

Elisabeth B i Umeå

5 jul 2007 kl. 23:17

Det tycker vi på svampfärgarkursen också, men tyvärr kan det vara lite svårt att hitta lysticka. Vi har nu odlingsförsök på gång, har isolerat mycelet så vi hoppas!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone