med kremlor och svåre är det när ni inte får se skivorna / foten för jag kunde inte ta dem på någons gräsmatta.
Den ljusgröna var iallafall mild i smaken medan den lilla kremla var ” skarp “.
Är det någon som vågar sig på en gissning ?
Och varför är alla soppar jag hittar maskätna, p.g.a det torra vädret som varit ?
Den första skulle kunna vara grönkremla.
Den andra var värre, det hade underlättat att se foten och skivorna. Om den var rosa, skulle mitt tips bli spädkremla, Russula gracillima. Växer med björk.
Skarp sienakremla, Russula versicolor, är mycket variabel och inte otänkbar heller, men den är gulnande och brukar ganska snabbt få en gulbrun zon runt foten. Den växer också med björk.
Den verkar inte vara tillräckligt strimmig för att vara strimkremla, Russula nauseosa, annars förekommer den ofta med de hattfärger man ser på bilden. Den är mycket skör, har tydligt gula skivor och växer med gran.
När det gäller bestämning av kremlor, är det viktigt att veta vilka träd som finns i närheten.
Jag skall fråga om jag får ta ett ex. om de är där i helgen.
Det är granskog bakom men al och några björkar framför och där de här växte var det klippt gräsmatta.
Den lilla i rödlila fanns det flera i boken som jag tyckte de var lik, vi får väl se om det löser sig. Tack så länge
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.