0 580 visningar

8 svar

Larvig kantarellfråga

Bo Reyer

4 jul 2007 kl. 19:29

Vilken larv är det som äter sig in i kantarellen med början i foten och vidare upp mot hatten. Av dagens dryga liter var flera angripna. Har aldrig tidigare sett detta så här tidigt på säsongen. Det bådar inte gott. Larven ifråga kan bli drygt centimetern lång.

0

GrönA

4 jul 2007 kl. 19:41

Nä, då kan det vara en häst!

0

Bengt Sandh

4 jul 2007 kl. 19:45

Hej Bo!

Jag känner igen detta från ett enda kantarellställe där varje år samtliga kantareller är angripna av larver som ser ut som du beskriver. Det har varit likadant i mer än 10 år oavsett väder. Skulle tro att dessa larver är avkommor till någon insekt som har nära anknytning till själva fyndplatsen.

0

Helena A

4 jul 2007 kl. 19:48

Jag plockade mängder med bleka kantareller idag.
Otroligt många var larvangripna nu.
Plockade på samma ställe i fredags och då var alla larvfria.
Men det är ju extremt gott om larver och sniglar i år.

0

klas jaederfeldt

4 jul 2007 kl. 21:19

knäpparlarven brukar bete sig så

0

Tony S

5 jul 2007 kl. 17:31

En knäpparelarv, gulaktig med tydliga segment.
Det ser ut att vara den jag brukar hitta i blek taggsvamp.
Tack för tipset Klas.

http://www.zin.ru/ANIMALIA/COLEOPTERA/images/melcasl2.jpg

0

Lena M

5 jul 2007 kl. 17:48

Knäpparlarver, jaha.
Någon gång ibland har jag sett gulaktiga larver i kantareller, vi får se hur det blir i år .
Annars tycker jag att kantarellerna är mest förskonad ifrån larver / mask. ( vanliga - tratt - rödgul och svarttrumpet, rätt mig om jag har fel )

0

Totte Gbg

5 jul 2007 kl. 22:29

Jag hörde av en som jobbar på en handelsträdgård stax utanför Göteborg, att nu går även mördarsniglarna på o äter upp kantarellerna. Det va han inte glad över:(

0

per dd

5 jul 2007 kl. 23:59

har noterat att ovanligt många kantareller i år provsmakats av sniglar, men inga märdar sniglar. men har däremot aldrig sett larvangripna kantareller.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone