Tallörten är inte en svamp, men utan svamp blir det ingen tallört. Tallörten är parasit på skäggmussseron (Tricholoma vaccinium) och andra bruna musseroner och kanske någon till. All sin energi och allt byggnadsmaterial tar den från svampen, som i sin tur bildar ektomykorrhiza med omgivande träd. Skäggmusseronen får alltså sina kolhydrater av träden, och en del av dem tar tallörten hand om.
Stefan! Håller med Hans. Det var intressant att höra om interaktionen tallört-musseroner. Vet du möjligen var man kan läsa mer om det?
Googlade lite och kunde inte finna något om de bruna musseronerna, men jag hittade en artikel som beskriver ringmusseron och jordmuseron som viktiga symbionter till tallörten:
http://www.bio.ic.ac.uk/research/bidartondo/pubs/NPHLeake2004.pdf
Tack för bilden och svaret på Tallörten! 1:a ggn jag har hittat dem och de finns i massor!
Vad menar ni med interaktionen m tallört-musseron? att blomman växer där svampen finns eller tvärtom, kommer blomman istället för musseronen? Ursäkta, ni tycker säkert att jag är en idiot som inte fattar :O(
Det var en forskare här hemmavid för några år sedan och grävde upp lite tallört just för stt studera sambandet mellan dem och musseroner. Tallört växer här ofta i ren bokskog, och de enda musseroner jag på rak arm kommer på att jag hittat i området är bokmusseron.
Tyvärr har jag inte följt upp vad resultatet blev av forskningen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.