0 464 visningar

15 svar

Några bilder

G.G

5 jul 2007 kl. 11:08

Det enda som det är gott om är bild nr 1 för övrigt ganska tomt på svamp

0

Hans v E

5 jul 2007 kl. 21:45

Barrbrosking, bollrostnavling och tallört

0

Göran H

5 jul 2007 kl. 23:30

Hans v E,
menr du att Tallört är en svamp?
I så fall kan namnkommiteén slänga sig i närmaste vattendrag.

0

Tackar!

RasJ

6 jul 2007 kl. 01:11

Måste tacka Hans så mkt för svaren, då jag själv tänkt fråga om barrbroskingen! :)

0

Tina Nordberg.

6 jul 2007 kl. 08:15

När o var har Hans påstått att tallört är en svamp?

0

Hans

GG

6 jul 2007 kl. 08:28

Tack för svaren Hans

0

Tallörten

Stefan

6 jul 2007 kl. 08:57

Tallörten är inte en svamp, men utan svamp blir det ingen tallört. Tallörten är parasit på skäggmussseron (Tricholoma vaccinium) och andra bruna musseroner och kanske någon till. All sin energi och allt byggnadsmaterial tar den från svampen, som i sin tur bildar ektomykorrhiza med omgivande träd. Skäggmusseronen får alltså sina kolhydrater av träden, och en del av dem tar tallörten hand om.

0

Några bilder, Tina

Göran H

6 jul 2007 kl. 09:02

Närå, Tina
Hans har inte påstått att Tallört är en svamp. Det var jag som fick för mig alla tre bilderna visade svamp.

0

Några bilder, Tina

Tina Nordberg.

6 jul 2007 kl. 13:17

Ok.

0

Tallörten

Hans v E

6 jul 2007 kl. 21:55

Det var intressant, Stefan, sambandet med bruna musseroner!
Musseronerna vidarebefordrar alltså kolhydrater från trädet till tallörten, som därför inte behöver klorofyll för fotosyntes!

0

Tallörten

Michael Krikorev

6 jul 2007 kl. 22:42

Stefan! Håller med Hans. Det var intressant att höra om interaktionen tallört-musseroner. Vet du möjligen var man kan läsa mer om det?

Googlade lite och kunde inte finna något om de bruna musseronerna, men jag hittade en artikel som beskriver ringmusseron och jordmuseron som viktiga symbionter till tallörten:
http://www.bio.ic.ac.uk/research/bidartondo/pubs/NPHLeake2004.pdf

0

Tack!

Brittis

7 jul 2007 kl. 22:06

Tack för bilden och svaret på Tallörten! 1:a ggn jag har hittat dem och de finns i massor!
Vad menar ni med interaktionen m tallört-musseron? att blomman växer där svampen finns eller tvärtom, kommer blomman istället för musseronen? Ursäkta, ni tycker säkert att jag är en idiot som inte fattar :O(

0

Tallörten

Tony S

8 jul 2007 kl. 06:38

Det var en forskare här hemmavid för några år sedan och grävde upp lite tallört just för stt studera sambandet mellan dem och musseroner. Tallört växer här ofta i ren bokskog, och de enda musseroner jag på rak arm kommer på att jag hittat i området är bokmusseron.
Tyvärr har jag inte följt upp vad resultatet blev av forskningen.

0

Tallörten

GG

8 jul 2007 kl. 10:35

Tack för tallörtsinformationen det var intressant De här växte i blandskog mest gran o tall Skäggmusseron har jag hittat i området

0

Tallörten

Brittis

8 jul 2007 kl. 17:49

Jag kom just på att jag sett den i ren bokskog oxå, och även i blandskog.

0

Tallörten

Bo E

9 jul 2007 kl. 19:30

Musseroner och tall får mig att tänka på goliatmusseronen.
Har den oxå samband med tallört?
Lönar det sig att mot hösten leta musseroner där det växt tallört?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone