Hej!
Har ni inte stött på denna krabat tidigare?
Här har den säkert funnits i över 20 år.
Vissa år är det mycket mer av den.
Om man går i skogen kan det på vissa ställen bli som svärmar jag har då kommit på att älgarna har tillhåll där eller att de inte är så långt därifrån.
Jag upplever att normalår så är det bästa att ha en tunn mössa på sig de har en benägenhet att gärna krypa in i håret,ibland fastän man har kammat sig när man kommit hem så gömmer de sig,men man känner att det är något som kryper.
Jag har aldrig haft något mer större obehag.
Finns det gott om älg och rådjur så finns det mycket flugor.
Det finns sätt att skydda sig lite ifrån dom. På öb å granngården har de haft insekts tröjor att köpa som gör att man slipper få dom i håret. På älg parken i kosta säljer de en kräm vars lukt stöter bort flugan. (kanske andra älgparker oxå) Hjortlusflugan tycker inte heller om lukten av eterisk eukalyptus olja. Själv slapp jag besvär i höstas pga tröjan å oljan. Lycka till i svamp skogen i år.
Måste vara samma kryp??
Här i skåne brukar de komma framåt hösten, luriga j-ar att bli av med, som sagt aningen seglivade. Kammade igenom håret noga, tvättade det, kammade igen, lik förb-t, hittade jag en i nacken morgonen efter, jag ryser bara jag tänker på dem.
Men jag har aldrig blivit biten, som tur är!
Bra tips från madde med eucalytusolja, får köpa det!
Tack för tipsen!
Här brukar det vara gott om dessa flugor fast i år har jag bara haft en enda i håret, och den kom farande i ett villaområde , visserligen med inslag av tall och små dungar av blandskog men knappast hemvist för storvilt som älg!
Lär bli mer av dessa flugor ute i älgskogarna vad det lider nu under sommaren.
Vitlök (att tugga) och skvattram (att gno in sig med) brukar jag använda. Funkar mot mygg och flugor, förhoppningsvis även fästingar.
Tigerbalsam minns jag som en trevlig doft, men det var många år sedan.
Den finns fortfarande på apoteket eller…?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.