Hej!
Eftersom jag själv gått bet på att artbestämma denna svamp så vänder jag mig till alla duktiga svampexperter i vårt avlånga land.
Svamparna växte i totalt mörker i källaren under huset och kom upp ur en springa mellan cementgolv och en halvrutten trätröskel. Miljön är relativt sval (10 - 15 grader) och med ganska hög luftfuktighet - typ jordkällare. Vid tidpunkten för fotot var svamparna gissningsvis 6-8 cm höga, men när jag kom hem från semester en vecka senare låg de som 18 cm. långa tunna snören.
Hatten på svamparna var pälsiga ungefär som de varit klädda i Helly-Hansen fiberpäls.
Antar att det bör vara någon slags bläcksvamp, men jag tycker inte att jag kan pricka in dem riktigt utifrån den litteratur jag har.
Hoppas någon sitter inne med svaret.
Hälsar Sven Johansson
Vilken fin bild!
Bra foto med tydliga detaljer. Jag gissar liksom du på att det är unga fruktkroppar av någon bläcksvamp (Coprinus). En vild gissning är subsection Lanatuli med arter som har ulligt velum.
Knepigt nog så krävs ofta mikroskopering för artbestämning av dessa. Då bör man välja fruktkroppar som har börjat veckla ut hatten men som ännu inte har börjat “bläcka”.
Kees Uljé har gjort bra nycklar och identifieringsprogram för Coprinus som finns på: http://www.grzyby.pl/coprinus-site-Kees-Uljee/species/Coprinus.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.