Grattis!
Hittade själv min första stensopp i lördags.
Riktigt fint litet fast och oangripet ex.
Växte i parkmiljö med ungefär lika avstånd till gamla jätteträd av ek, gran och lönn!
När de sen går till ordentligt rek. att spara dem finhyvlade och torkade.
Smaken vinner på det och man kan spara den ett bra tag i lufttäta burkar.
en som skriver en svampbok hinner oftast inte under sin livstid att besöka alla platser i sverige, utan man får kolla vad som finns i herbarier, sthlm, uppsala, lund, gtb, samt vad
Artdatabanken har, till Artdatabanken rapporteras bara rödlistade (sällsynta,utrotningshotade arter)
och har inte någon av herbarierna fått in finluden stensopp, (finluden karljohan) från ditt område så kan de inte veta om den finns där. SÅ DÄRFÖR ALLA, sänd in era torkade svampar till Riksmuseet sthlm, fytoteket uppsala herb, lund och göteborg, med tydlig fyndplats
Landskap, socken, närmare fyndplats t.ex, xxx meter S.sjön XXX, biotopen (miljön) där den hittats, datum och insamlarens namn
Gunhilds stensopp tycker jag ser ut som den rödbruna tallkallen, men det var ju en intressant uppgift att finluden stensopp finns i hela landet!
Det som är känt om den, är att den följer ekens utbredning, upp till Värmland, Dalarna och Uppland, + något enstaka fynd längs Norrlandskusten (Medelpad).
Är det egentligen någon smakskillnad på stensopp och karljohan? En visuell skillnad är det iaf.
Ni som hävdar att de är ovanliga här och där har ni varit runt och kollat alltså plockat svamp i hela vårt avlånga land eller hävdar ni det för att det står i någon bok? Antagligen så är det rödbrun stensopp, vilket jag hade gissat på om jag visste var gunhild bor…..men det visste jag inte och likheten på bilden är mer finluden stensopp än rödbrun!
Jadu Svampnörden, jag hör ju till dem som hävdar att finluden stensopp är ovanlig i Norrland…
Inte bara för att det står i någon bok, utan därför att fynduppgifter saknas trots många svampinventerares insatser under många decennier. Däremot utesluter jag inte att de finns där, för Norrland är stort och till stor del outforskat, och många överraskande fynd görs fortfarande.
Jag har exempelvis hittat kruskantarell i granskog utanför Umeå. Det skulle kunna vara en parallell till den svarta trumpetsvampens utbredning längs Norrlandskusten, där den växer i granskog istället för ek- och hassellundar som i södra Sverige,
men kruskantarellen torde trots det enstaka fyndet vara sällsynt i norr.
Jag hyser den högsta respekt för dina uttalanden så tro inget annat. Men hur går insamlingen till av fyndplatser och hur ofta uppdateras den? Läser man svampböcker så känns det ibland som om utbredningsområden av svamparna införs i böckerna i slentrian. Ungefär som om svampboksförfattarna ger utbredningsområden efter vad föregående svampböcker anger som utbredning.
får svara själva på hur de anger svamparnas förekomster (Klas, Micke..?). Jag antar att de är lite försiktiga med uppgifter om svampfynd som inte har kunnat kontrolleras i herbarierna eller bekräftas av någon erkänd svampexpert.
Man skulle förstås önska att alla som hittar svampar i vårt avlånga land och är säkra på sina artbestämningar, rapporterar in dem till Artportalen
http://www.artportalen.se/plants/default.asp
och hjälper till att sprida kunskap om arternas utbredning.
Tidigare pågick inventeringsarbetet bl.a. i Sveriges Mykologiska Förenings regi genom att folk skickade in fyndlistor och de uppdaterades även då kontinuerligt. Nu finns de flesta av dessa fynduppgifter tillgängliga på nätet för alla som vill ta del av dem (även svampboksförfattare):
När det gäller Norrland är fynduppgifterna rätt glesa (för att det är glest med mykologer), men det finns en svampklubb som har gjort stora insatser för att sprida kunskap om svampförekomsterna. Det är Sundsvalls Myko, som har samlat svampintresserade från hela världen till sina träffar i Borgsjö. De har gjort grundliga inventeringar av hela Medelpad, en stor del av Jämtland, och förra hösten var de värdar för mykologveckan i Härjedalen, som nog gav en hel del nya svampfynd för området.
Intressant med kruskantarell, det hade jag ingen aning om. Vet du hur det är med stolt fjällskivling. Jag får många frågor om den svampen och det nordligaste fyndet som jag känner till är Bygdeå. Odlad stolt fjäll finns rapporterad från Norrbotten och Lycksele.
har jag ännu inte stött på häruppe, men de ska ha funnits tidigare här på tomten, när det fanns ett hörn med kompost och massor med nässlor. I komposten var det mest hundskit då.
Dessutom hittade jag dem påfallande ofta i Dalarna längs stigar och dikeskanter där många gick och rastade sina hundar.
Det finns ett litet problem med populära matsvampar, och det är att fynd av såna inte rapporteras i samma utsträckning som andra arter. Inte så svårt att räkna ut varför…
Jag bor i Kåddis strax utanför Umeå och i Nordås vid länsgränsen mot Västernorrland, alltså i Västerbotten. Jag har hittat flera svampar som eg. inte borde finnas här ex. trollhand och grynsopp, så helt otroligt är det väl inte att jag skulle hitta finluden stensopp också. I dag har jag sett strävsopp och prickmusseron.
Att antalet rapporter inte säger så mycket om hur vanlig en art är, det håller jag med om. Det tror jag framgår bäst genom att överföra fynduppgifterna till en karta och se om de förekommer tätt och med bra spridning inom landet eller den region där de förekommer.
Det gäller förstås bara arter som är någorlunda lätta att artbestämma. Av andra arter blir det såklart glest mellan fynden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.