0 303 visningar

9 svar

Stolt fjällskivling

Morgan

8 jul 2007 kl. 10:57

Hittade 4 jättestora nu på morgonen, tyvärr kraftigt angripna av larver och maskar.

0

Charina Halland

8 jul 2007 kl. 15:04

Det va tidigt Morgan. Har ett ställe vid havet där jag “hämtar” min svamp. O vargparten jag fick förra året var i september. Har nog aldrig plockat före semestern. Den som börjar för min del om 2 veckor.

0

Helena A

8 jul 2007 kl. 18:02

Jag hittade årets första i förrgår.
Tycker också att det är väldigt tidigt eftersom de oftats finns i augusti och september

0

Elisabeth B utanför Umeå

8 jul 2007 kl. 20:38

Vad jag blir avundsjuk! Häruppe odlar jag stolt fjällskivling men den brukar inte komma förrän i mitten av aug. och iår vet man ej, har nog varit för torrt, den vill ha vatten uner sommaren.

0

Elisabeth B

Elisabeth J

8 jul 2007 kl. 20:55

Hej!

Hur gör du när du odlar stolt fjällskivling?
Och om du gör det är det väl bara att vattna!

0

Elisabeth B

Bo E

9 jul 2007 kl. 15:25

Grattis!

Min svampönskan för i år är just att hitta stolt fjällskivling!

Har bara blivit lurad av ett par ovanligt rakväxta och ljusa ex. av den rodnande ännu.

Det mesta ÄR tidigt i år, nu efter regnen sätter det fart ordentligt ute i markerna.

0

Elisabeth B

Lena M

9 jul 2007 kl. 17:56

Jo den finns fick jag höra nu på em. av en svägerska i Norrtäljetrakten, de plockade två ex. igår

0

Elisabeth B

Bo E

9 jul 2007 kl. 18:58

bara ut o jaga då...jag vet 2 platser där den har vuxit enligt uppgifter från tidigare år…

0

Elisabeth B

Charina Halland

9 jul 2007 kl. 19:02

Leta på sandiga strändängar!

0

Elisabeth B

Bo E

9 jul 2007 kl. 19:12

Exakt vad dessa platser är!
Det ena mer en sandig “flodbrink” ganska högt över vattnet, det andra en riktig strandäng med sandbankar ut mot sjösidan.
Vegetationen är mest småtall och björk på första platsen, al och björk på andra…och gräsmark däremellan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone