0 453 visningar

10 svar

finns det inga gränser?

Ditte

9 jul 2007 kl. 19:27

En jätteröksvamp som lär vara god att äta, hur stora kan de bli?Vågar man prova den här istället för sammetsfotad pluggskivling (se tidigare inlägg)?

0

Bo E

9 jul 2007 kl. 19:33

Ja, inte känner jag till någon giftig rök- eller äggsvamp.

Dessa är ätliga så länge innandömet är vitt och fast.

Det gulnar och blir slafsigt, sedan brunt och torrt som pulver och ger “rök” när man öppnar den.

0

Hans v E

9 jul 2007 kl. 20:21

Den är i alla fall ofarligare att äta än sammetsfotad pluggskivlig.

0

glufs

9 jul 2007 kl. 20:26

Testa att panera och steka skivor av fast och fin röksvamp i panna!

0

Tina Nordberg

9 jul 2007 kl. 20:48

Den bör räcka till en skaplig måltid. Festligt.

0

klas jaederfeldt

9 jul 2007 kl. 20:53

det finns en italienare som har svampresturant i london, (har glömt vad han heter , men har boken, galen i svamp) han skriver att det är det godaste som finns, själv har jag prövat att skära ut skivor som jag panerat, (kanske kryddat fel, men jag tyckte att det smakade fiskpinnar

0

Klas J

Helena A

9 jul 2007 kl. 20:59

Han heter Antonio Carluccio.
Enligt boken så ska det smaka som kalvkotlett och i Italien tillreder de den på samma sätt.
Kollade i boken nu.

0

helena

klas jaederfeldt

9 jul 2007 kl. 21:06

tack för att jag inte behövde springa iväg efter boken :-)

0

Grethe F

9 jul 2007 kl. 21:08

Boken GALEN I SVAMP har jag den är herlig.provade äggsvampen men tyckte inte om den det är länge sen nu

0

Klas J

Helena A

9 jul 2007 kl. 21:11

Så lite så.......
Bara för din skull så sträckte jag ut vänster arm en halvmeter och tog ner den från hyllan.

0

helena

klas jaederfeldt

9 jul 2007 kl. 21:47

gulligt av dej i allafall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone