0 1513 visningar

44 svar

Besegrad av fästingarna?

Nina H, Sthlm norr

10 jul 2007 kl. 19:08

Jag har blivit lite skärrad. Varför gillar fästingarna mig så mycket? När jag kommer från skogen tar jag av och skakar alla kläder, duschar, tar nya kläder.
Men nog f-n sitter det en fästing på kroppen när jag vaknar nästa dag.
Förra veckan upptäckte jag att jag fått borrelia. Tro inte på det där att det tar 24 timmar, den hade inte suttit länge. Blev ännu noggrannare efter det, men imorse satt det en igen.
Nu törs jag knappt gå ut i skogen -det är inte roligt. Förbaskade kryp!!!!

0

Svampnörden

10 jul 2007 kl. 19:19

Du får be någon kolla dig varje gång du har varit ute i skogen.

Du är väl TBE-vaccinerad!?

0

Charina Halland

10 jul 2007 kl. 19:45

Stoppa i dig en rå vitlöksklyfta varje dag, så ska du förhoppningsvis slippa dem.

0

Helena A

10 jul 2007 kl. 20:16

Jag är hårt drabbad av eländena. I år ägnar jag mej åt den bisarra hobbyn räkna fästingar som sitter fast på mej.
Just nu är jag uppe i 43 stycken!!!!!
När jag har tjärslavan på mej håller de sej väck. Men så var det hunden och katterna som gärna ligger i sängen.

0

Totte Gbg

10 jul 2007 kl. 21:46

Fästingar e äckliga så e det bara…jag började vaccinera mig 1996 mot Tbe då jag är mycket ute i skog o mark…penecellin har jag fått någon gång då borrelia slagit till. Det små krypen älskar mig med :( men inte min man, orättvist va!!!! Det är bara att kolla igenom sig när man kommit hem…äta vitlök, tjära sig med tjärsalva o så ut i skogen igen :)

0

Helena A

Maya K. I. Hörnefors

10 jul 2007 kl. 22:06

Din tjärsalva höll bort en massa onämnbara kryp och flygfän, då vi var i Bjurholm, tack och lov.
Du måste ju bara utvisa hunden och katterna från sängen om du ska klara dig själv från odjuren, som biter sig fast i dig.

0

Färg på kläderna?

Elisabeth J

10 jul 2007 kl. 22:35

Hej!

Jag har läst någonstans att fästingar dras till kläder som är ljusa (om jag minns rätt)vilken färg har du på kläderna i skogen?

Senaste rönen har jag läst att det är alldeles i början som man blir smittad av bettet.
Högt gräs och när det regnat mycket trivs fästingarna med!

0

Helena A

Helena A

11 jul 2007 kl. 05:54

Hunden är förvisad från sängen men katterna ligger oftast där.
Så händer det att jag glömmer tjärsalvan och då är det kört.

0

Elisabeth

Charina Halland

11 jul 2007 kl. 08:09

Fästingar är blinda. De dras inte till ljusa kläder.
Däremot så SYNS de bättre på ljusa kläder.

0

Nina H, Sthlm norr

11 jul 2007 kl. 10:23

Jag lovar - jag gör allt rätt enligt alla råd. Det blir mycket tzatsiki och aioli på sommaren så vitlök äter jag.
Har t o m ett specialsytt linne underst som går långt ned, byxbenen i strumpor och stövlar, huva på när jag gå i tät skog.
Nästa steg blir väl heltäckande fiskeoverall! (sån där med inbyggda stövlar)
Jag kollar och kollar och kollar, skrubbar hela kroppen.
Det enda jag inte testat är tjärsalva.Var hittar man den?

0

Maya K. I. Hörnefors

11 jul 2007 kl. 11:00

Tjärsalvan beställde jag av Helena A, värt att prova.

0

Nina H

Maya K. I. Hörnefors

11 jul 2007 kl. 11:05

I länken knottmedel hittar du Helenas mailadress.

0

Nina H

Nina H, Sthlm norr

11 jul 2007 kl. 11:23

Tack - redan hittat o mailat henne. Väntar med spännning på svar. Kan svampsäsongen räddas????

0

Tjärsalvan,

Charina Halland

11 jul 2007 kl. 11:45

verkar mer som att den attraherar fästingar än stöter bort dem. Hon själv hade ju plockat mängder (43 st)som satt sig fast på henne.

0

Tjärsalvan,

Helena A

11 jul 2007 kl. 15:20

Den attraherar INTE fästingar. Har precis kommit hem från en heldag i skogen.
Noll fästingar men jag kom ihåg tjärsalvan.
Många av fästingarna kommer från hunden o katterna.

0

Kristoffer

11 jul 2007 kl. 19:50

Är också en av de som alltid åker på en massa färstingar, min taktik som fungerar bra är att alltid använda gummistövlar med byxorna instoppade. Sen lägger jag antifästing roll on överst runt om på stövlarna. När jag plockar svamp har jag alltid ärmarna uppkavlade till armbågarna och lägger på antifästing medel på underarmarna, samt att jag kollar mina händer och armar medans jag är ute och plockar och har ihjäl fästingarna som kryper uppåt.

Lycka till Kristoffer

0

Totte Gbg

11 jul 2007 kl. 22:10

0

Annika, Morgongåva

12 jul 2007 kl. 08:13

JAg läste en insändare i Uppsala Nya Tidning om en person som åt Waran (blodförtunnande). På honom dog fästingarna tydligen direkt. Så är man inte rädd för biverkningar av medicinen kan man ju testa detta!!! Själv tar jag nog hellre en och annan fästing.

0

Nina H, Sthlm norr

12 jul 2007 kl. 11:12

Ja, det är ju samma sak som råttorna dör av - men inget man som människa äter om man inte måste. Vet en som måste och det är inte kul…

0

Anders Bergman, Tumba

12 jul 2007 kl. 15:08

MyggA (roll-on) från apoteket fungerar enligt mina erfarenheter väldigt bra mot fästingar. Funkar givetvis mott mygg också såklart. Fast det kanske du redan testat ?

Rolla på vid strumpor, fotleder, midja, handleder, hals osv. Kanske inte så himla nyttigt att ha på sig varje dag men fungerar bra.

0

Erik Ekholm

13 jul 2007 kl. 00:10

Anders MyggA (roll-on) från apoteket fungerar enligt mina erfarenheter väldigt bra mot fästingar.

Min erfarenhet också, liksom du och Kristoffer lägger jag ringar av det på stövelskaft, byxben och underarmar.

Anders Kanske inte så himla nyttigt att ha på sig varje dag

Säkert inte, men jag använder hellre det än tjärpreparat eftersom tjära innehåller cancerframkallande ämnen.

Har läst någonstans att fästingar dras till ljusa kläder, men jag kör med den ändå för att kunna se om det är några som kryper på mig. De verkar alltid vara på väg uppåt.

0

Erik E

Helena A

13 jul 2007 kl. 08:13

Var har du hittat uppgifterna om att tjära är cancerframkallande?
Jag tror att ren dalbränd trätjära är “nyttigare” än alla kemikalier som finns i MyggA.

0

Elisabeth

Med smak för svamp!

14 jul 2007 kl. 22:54

En sådan där heloverall som man använder vid gifthärder med heltäckande hjälp och handskar kanske vore något. Man skulle se flummig ut, man skulle få det svettigt. Men man skulle vara garanterat fästingfri.

Sedan duschar man av sig krypen i ren alkohol innan man tar av sig utstyrseln och rensar svampen hemma.

Bara för att inse att de små liven förstås botaniserat i svampkorgen och på morgonen därefter har man ett vackert rött fält vid ljumskeln och lyckan är gjord.

Tack för att ni finns, vänner!

0

kyllan

15 jul 2007 kl. 00:12

nej det är inte roligt med de äckliga krypen, jag äter vitlök varje dag t o m hela klyftor jag stryker benen med gift och nog sitter de där på morgonen trots dusch och noggrann koll innan sängdags. Jag har gett upp och borelia tre är att vänta på.
det blir min bleka död, eftersom de små djuren älskar mig till döds.

0

Sussie H

15 jul 2007 kl. 00:21

När jag har varit i skogen så har jag med mig en klädroller (OBS!! BRA klister måste det vara) när jag jag kommer till bilen. Då går jag över kläderna noggrannt med den. Fästingarna fastnar och jag har ännu inte fått nån på mig än i år.

0

Totte Gbg

15 jul 2007 kl. 02:49

Den va bra Sussie!!! En klädroller:) Har aldrig hört det tipset förut men bra va den;)

0

kyllan

15 jul 2007 kl. 20:47

klädroller ja det har inte provats än tack

0

Bo E

17 jul 2007 kl. 16:31

Igår testade jag att stoppa strimlor av vitlök i skorna samt tugga lite då och då när myggen kom.

Mygg, älgflugor och broms försvann direkt.

Däremot fick jag stryka bort 3 fästingar som var på väg uppåt byxbenen.
Vita byxor var det, så jag såg dem i god tid.

Nu vet jag inte om jag vågar gå ut svartklädd i skogen, men det beror lite på vädret, vita byxor blir ju så solkiga om det är blött och kletigt ute.

Tjärsalva på benen kan bli ett framtida tilltag om det håller i sig med fästingar.
Igår fick jag krypen på mig då jag passerade en totalt igenväxt väg med massor av högt gräs och blomster och småsly av asp och lind. Borde ha gått runt detta men brukar trampa upp dendär vägen varje sommar bara för att sätta lite heder i att det är en gammal vägbank som jag envisas med att vilja hålla framkomlig.
Längre fram är den farbar och har en milsten från Gustav III:s tid.

Förutom såna här utsvävningar i blomster och gräs så har jag faktiskt varit helt fästingfri efter vistelse i mer “normal” skogsterräng i år.

0

Helena A

Erik Ekholm

17 jul 2007 kl. 21:57

Jag vet sedan tidigare att tjära bl.a. innehåller polyaromatiska kolväten. På din fråga så googlade jag lite och fann följande omnämningar:

“Trätjära
EU:s vetenskapliga kommitté (SCCNFP) kartlade 2003 forskningen om trätjärors och tjärprodukters hälsorisker i kosmetika och fann att de är cancerogena och mutagena.
2, 3) Talltjära, Entjära
Barrträdstjärorna anses mest retande och ger också lättare överkänslighetsreaktioner än t. ex. stenkolstjära. /.../
Tjära absorberas genom huden och kan skada njurarna den vägen. Huruvida de absorberade ämnena är cancerogena eller inte är omdiskuterat. I USA får tjära inte ingå i receptfria hostmediciner. “
http://www.shenet.se/ravaror/tjara.html

“Användning av tjära (trätjära) har reglerats, på grund av dess carcinogena. egenskaper /.../ förbjuder användning i kosmetiska produkter”
http://www.n-vet.se/dokument/Dermocanis_seborre.pdf

Hittade inga tyngre referenser tyvärr, det kanske inte är helt klarlagt?

MyggA är säkert inte nyttigt att överdosera men har väl genomgått föreskrivna tester eftersom det finns i sortimentet, till skillnad från t.ex. Djungelolja.

Men det är väl upp till var och en att bestämma vilka risker de vill ta, jag redogjorde bara för hur jag ställer mig personligen till att använda det.

0

Höddudu Erik!

RasJ Bohlin

17 jul 2007 kl. 22:22

Ska vi verkligen låta SCCNFP, som antagligen “ägs” av Monsanto, få bestämma vad som är skadligt eller ej??

Från Wikin:
““Recent studies by Duke University researchers have found that “laboratory rats treated with an average human dose of DEET (40 mg/kg body weight) performed far worse when challenged with physical tasks requiring muscle control, strength and coordination. These findings are consistent with reported human symptoms following DEET’s use by the military in the Persian Gulf War.” 3 Duke Pharmacologist Mohamed Abou-Donia, PhD, has said that the results of this study warrant further testing and he has warned the public to use insecticides containing DEET sparingly and infrequently.”“

Jag slår förresten vad om att samtliga av världens gruvbolag skriver under på SCCNFPs slutsatser angående stenkolstjära vs barrträdtjära! ;)

Högaktningsfullt

0

Glömde...

RasJ Bohlin

17 jul 2007 kl. 22:25

...säga att “DEET” är den aktiva substansen i MyggA!

0

Margareta Tångring

17 jul 2007 kl. 23:04

Jag äter Waran men jag tror inte att det drar bort några insekter. Både myggoe och fästingar trivs. Nu har jag beställt tjärsalva.Det finns nog med godis kvar i blodet.

0

Elisabeth B utanför Umeå

17 jul 2007 kl. 23:40

Mya

har du haft problem med fästingar i Hörnefors?? På våra kurser i Skövde och Linköping har vi haft en del ohyra men inte här i Västerbotten!

0

BaWa

17 jul 2007 kl. 23:42

Fästingar finns det ganska gott om numera runt Hörnefors. För 15 år sen var det mest på  Norrbyskär de fanns men numera finns de även här på fastlandet lite överallt…..

0

Elsi

18 jul 2007 kl. 00:07

Fästingarna har inget luktorgan,de går efter värme och koldioxid,det enda som gäller är att ha hel täckande klädsel och stövlar.Sen beror det ju var man är,är det mycke värdjur som fästingen förstås gillar så som rådjur ,är det ju så klart att det även är mycket fästingar.

0

Höddudu RasJ! :-)

Erik Ekholm

18 jul 2007 kl. 00:44

40 mg/kg skulle för en person på
50 kg motsvara 2 g DEET. MyggA innehåller 190 g DEET per liter. D.v.s. “average human dose” för en person på 50 kg skulle vara över 10 ml och en flaska (50 ml) skulle vara slut på 5 gånger!

För mig (70 kg) räcker en flaska flera år, säkert över hundra skogspromenader för en person.

Det låter alltså som din citerade text avser en mycket kraftig överdos som man bara kan uppnå genom att bryta mot de instruktioner om användning som finns på behållaren.

Militären i Persiska viken kanske använder väldigt höga doser för att skydda sig mot tropiska sjukdomar som malaria. Inte så relevant för en svensk svampplockare som bara vill ha en mildring av myggplågan.

Jag kan heller inte se något i texten om att påverkan på muskelstyrka och -koordination skulle vara annat än tillfällig.

Känner du någon bättre källa än EU:s vetenskapliga kommitté som motsäger deras påstående om trätjära?

0

Besegrad av fästingarna? Radar?

Annika, Morgongåva

18 jul 2007 kl. 09:46

kom just att tänka på att jag brukar spruta Radar på mina stövlar, byxor o tröja när jag går ut i skogen. Har under alla år bara haft två fästingar på mej. Kan det vara Radar-effekten tro? Egentligen har jag det för att inte myggen ska surra runt mej.

0

Besegrad av fästingarna? Radar?

Totte Gbg

18 jul 2007 kl. 10:37

Radar är säkert lika nyttigt som allt annat….låter som ett bra tips att ta o testa…det o en roller o sen mygga o lite salva så e man preppad från topp till tå ;)

0

Carina

18 jul 2007 kl. 12:03

Hej Nina!
Hur vet man att man fått borelia?

0

Carina

Helena A

18 jul 2007 kl. 12:15

Ofta uppstår det en röd ring runt fästingbettet men inte alltid.
Jag har haft det ett par gånger med följande symtom huvudvärk, trött och åter trött, ökad ledvärk och allmän sjukdomskänsla.

0

Carina

Carina

18 jul 2007 kl. 13:33

Hej Helena!
Tack för ditt svar..
I juni var jag nere i Oskarshamn
Var ute en del i naturen..
En morgon vaknade jag med ett rött märke på bröstet..såg ut som ett bett det blev större för var dag (5 cm)var kvar i drygt en vecka syns bara en liten prick nu..
Har haft ont i leder huvudvärk känner mig också lite förkyld

0

Carina

Helena A

18 jul 2007 kl. 15:00

Ett tips ta kontakt med din vårdcentral och berätta om symptomen.
Inte för att jag är läkare men så där har jag mått närjag haft borrelia.

0

Carina

CARINA

18 jul 2007 kl. 15:11

Jag skall göra det

Kram/Carina

0

Jo, förstår du Erik,..

RasJ Bohlin

18 jul 2007 kl. 16:31

...mest går detta ut på att jag vill vara besvärlig! ;)
Några ordentliga källor har jag inte orkat leta efter, men visst är jag skeptisk till organisationer som påstår att olika sorters kemikalier skulle vara alldeles ofarliga, medan “naturligt” framställda produkter kritiseras rejält!

0

evacarina i bengtsfors

13 nov 2007 kl. 19:47

Vetenskapsmagasinet på SvT2 i kväll handlar om fästingar och borrelia.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone