0 475 visningar

18 svar

kräftor

klas jaederfeldt

10 jul 2007 kl. 22:18

tjyvfiskade kräftor i natt fick 25 st, betade med orm (skämt) fan vad rädd jag blev när jag stulle ta fram mjärdarna och en snok hade fastnat i en, jäg är jätteormrädd

0

Susann

10 jul 2007 kl. 22:31

å fy fasen!

0

Bengt Sandh

10 jul 2007 kl. 22:35

Klas. om man tjuvfiskar finns det alltid risk att lagens upprätthållare snokar omkring i vassen!

0

Elisabeth J

10 jul 2007 kl. 22:39

Jag trodde att kräftorna ömsade skal nu och var mjuka,sedan är jag glad att det inte var i vår sjö du fiskade!

0

klas jaederfeldt

10 jul 2007 kl. 22:50

dom har inte hunnit byta skal ännu, iallafall i södertälje

0

Elisabeth J

Benny

11 jul 2007 kl. 00:12

Grinolle.

0

per dd

11 jul 2007 kl. 00:15

ganska så dålig stil, minst sagt att tjuvfiska kräftor, och före tiden tom !

0

per dd

klas jaederfeldt

11 jul 2007 kl. 10:09

man får faktiskt fiska kräftor året runt, det var i butikerna som de släpptes runt 7 aug,och den dagen räknas som kräftpremiär, att det blev just runt 7 aug, beror på att det knappast finns färdig krondill innan, jag kokar med dillfrö.

Att jag lider av dålig stil är ingen nyhet för dem som känner mej.

vattnet jag fiskar i är en å som ägs av kommunen på bägge sidor, ingen/alla har fiskerätt i ån,
Att jag börjar så tidigt beror på att jag måste hinna före alla andra “tjyvfiskare”

0

per dd

per dd

11 jul 2007 kl. 12:39

trodde nog att kräftpremiärdatumet hängde samman med att kräftorna skulle ha hunnit att ömsa skal och få lite tjocklek på den nya kostymen.

0

Svampnörden

11 jul 2007 kl. 16:00

Är det flodkräftor eller signalkräftor som ni fiskar?

0

klas jaederfeldt

11 jul 2007 kl. 16:07

signalkräftor, tråkigt nog så fick flodkräftorna svampen Ahpanomyces astaci Kräftpest och dog ut, signal kräftor sattes ut i sjösystemet och efter ca 10 år dyker de upp i ån

0

Ras Bohlin

11 jul 2007 kl. 23:53

Är inte signalkräftan lite av en odåga, har jag för mig att jag läst nånstans…?

0

Svampnörden

11 jul 2007 kl. 23:57

Den är väl bärare för kräftpest men drabbas inte själv!

0

Elisabeth B utanför Umeå

12 jul 2007 kl. 00:02

Kräftorna får vänta till den 7 aug, det hör ju liksom till. Tyvärr finns det väl snart inte annat än signalkräftor i södra Sverige. Jag vet inte hur det är i norra Sverige.
Kräftnörden

0

pestkräftor

Ras Bohlin

12 jul 2007 kl. 00:13

Ahaaa, så det är signalkräftan som sprider pesten!? Tänkte att det var nåt ondskefullt med dem!! :)

0

Bo Reyer

13 jul 2007 kl. 17:58

Klas! Du kan ju inte beta med snok! Huggorm biter bättre. Idag såg jag 3 st överkörda på en grusväg. Hör av dig om jag ska skicka dem till dig. Skämt åtsido, för några år sedan grovrensade jag kantareller i ekan på väg hemåt och måsarna blev som tokiga och dök efter renset. Någon vecka senare betade jag en kräftbur med svamprens inlindat i en bit gasbinda och fick ganska bra fångst.

0

klas jaederfeldt

13 jul 2007 kl. 20:15

tack Bo, de kanske jag skall pröva

0

Bo

Hanzzon

13 jul 2007 kl. 23:08

vart såg du dessa huggisar i Sala?
Mvh

0

Bo

Bo Reyer

14 jul 2007 kl. 08:56

Grusvägen mot Ekebyäng, men jag tvivlar på att de finns kvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone