0 487 visningar

6 svar

Wokade kantareller

Olle

6 aug 2005 kl. 12:50

Jag fick bannor av frun, som är från Thailand, att jag alltid äter kantarellerna på samma sätt:
Som soppa, stekt eller stuvad på smörgås eller som sås till mat.

Så hon wokade kantarellerna och serverade med ris.
Vet ej vad hon hade i med det var bara kantareller + väska och kryddor och det var otroligt gott.

Nu undrar jag om någon kan tipsa om fler annorlunda recept.
Gärna inspirerade från andra länder med andra svampar?

0

Gittan

6 aug 2005 kl. 14:20

Hej! Var glad att du har en thailändska i köket, de brukar ha en bra uppfattning om vad som passar ihop.
Jag har en man som är otroligt duktig på mat. Han wokar (heter det så)ihop det mesta och ofta med svamp och resultatet brukar bli jätegott. Jag fick också ett recept från en fd tjeckiska att tillaga - främst Kal Johan-hattar. Man skivar hattarna tunt på tvären så aytt de blir som smala skivor. Sedan panerar man dem i ägg och ströbröd, med lite salt och peppar, och steker dem ungefär som när man steker rödspättafiléer. Det är enkelt och underbart gott.
Ha det!

0

Olle

6 aug 2005 kl. 15:29

Låter gott. Jag har jobbat i Tjeckien och de är väldigt förtjusta i panerat och friterat. Jag såg till och med friterad blomkål!

Jag jobbade mycket runt om i landet och såg mycket spår efter att arbetarna plockade och rensade svamp på plats i skogen där de jobbade.
Jag visste inte så mycket om svamp på den tiden, men jag tror det var KJ.

Ang. Thailändska i köket så var det jag som lagade den mesta maten i början, men eftersom har hon schasat ut mig ur köket vart efter.
Hon har blivit väldigt duktig med att blanda det Svenska och Thailändska.
Svamp älskar hon att plocka. När hon sen rensar har hon ett leende på läpparna och rensar väldigt sparsamt.

0

Gittan

6 aug 2005 kl. 16:02

Det låter jättebra. Var rädd om din tjej!

0

bo e

8 aug 2005 kl. 14:26

Kolla lite i recepten på Svampguiden. Har hittat en hel del intressant där, och lägg gärna in receptet på thailändsk kantarellwok!

0

Olle

8 aug 2005 kl. 17:50

Ok, jag ska fråga om receptet.
Jag har kikat lite på recepten här på guiden.
De flest verkar dock andvända råvaror från det “Svenska” köket.
Inget fel på det, men det är kul att prova något annat ibland :o)

0

Bo E-son

9 aug 2005 kl. 16:21

Jag gjorde en fin asien-inspirerad gryta på vårmusseron och kycklingfilé som jag la in i våras.
Champinjoner är ju vanliga i asiatiska rätter liksom de torkade “black fungus” som brukar finnas i speciella kinesiska importaffärer.
Har man turen att hitta svart trumpetsvamp så kan den torkas till utomordentlig “black fungus”!
Sen är det nog så att jag för min del tycker att kantareller passar så väldigt bra till våra “västerländska” kötträtter att det sällan blir några över att prova i nya sammanhang.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone