0 390 visningar

10 svar

Djävulssopp

Cicci

11 jul 2007 kl. 09:52

Ska till Fårö på Gotland senare i sommar. Är det någon som vet vart jag kan hitta djävulssoppen. Har hört att den ska finnas på ett änge på Fårö men jag måste nästan veta mer exakt.

0

klas jaederfeldt

11 jul 2007 kl. 10:10

irene vet säkert, maila henne

0

Cicci

11 jul 2007 kl. 10:36

Tack, då ska jag göra det. Hur hittar jag hennes meiladress? Var ute med Söderorts svampförening igår i Drottningholm. Vi hittade lite olika kul saker. Såg att en av killarna som var med hade lagt ut det här på guiden. Nu sticker jag på semester i helgen så vi hörs och ses i augusti igen. Ha det gott och hälsa Maud.

0

Cicci igen

11 jul 2007 kl. 10:40

Hittade meiladressen….

0

Irene A

11 jul 2007 kl. 10:49

Jag har inte sett fyndplatsen på Fårö. Den ska ligga i en lövskog strax norr om Dämbaträsk, men det är inget änge (f. d. änge kanske).
Annars är den mest kända lokalen Alvena lindaräng (Vallstena). Där finns flera andra sällsynta soppar också.

0

Cicci

11 jul 2007 kl. 11:20

Tack Irene!

Det är precis vid Dämba träsk som min släkt bor så då kan du ju gissa vad jag ska göra på min semester :) Kommer även ta en tur ner till Vallstena och kika lite. Svårt bara när man inte vet exakt vart man ska leta. När ungefär på säsongen brukar den dyka upp?

0

Irene A

11 jul 2007 kl. 11:48

Cicci, du har fått lite mer uppgifter via mail.
Svampsäsongerna på Gotland är lynniga. Är sommaren solig, torr och varm länge, som den ofta är på Gotland, brukar det dröja länge innan svampen kommer, men har det regnat tillräckligt kan sopparna vara igång i slutet av juli.
Säkraste tidpunkten för svampletning brukar annars vara slutet av september, när nätterna blir kyligare och luften fuktigare, då markfukten inte avdunstar lika snabbt som tidigare. Chansen att det har kommit regn är också större förstås.

0

Elisabeth B utanför Umeå

12 jul 2007 kl. 00:11

Hej Cicci

Lycka till med ditt letande. Det är fascinerande med dessa soppar. Vi ses väl senare i höst

0

Elisabeth

Cicci

12 jul 2007 kl. 13:36

Absolut att vi ses. Jag har dragit ut artlistan och har setat och markerat och pluggat hela min lunch. Men varför har vi inte fått nåt schema för Linköping, bara Umeå. Och är det dom böckerna i litteraturlistan som är markerade med kryss som vi ska ha med oss eller är det alla?

0

Elisabeth

Elisabeth B utanför Umeå

12 jul 2007 kl. 19:12

Har du fått brev med schema? Det skall jag skicka ut imorgon var meningen!

0

Elisabeth

Cicci

12 jul 2007 kl. 19:17

Inget brev med schema. Däremot låg intagningsbeskedet innaför dörren nu när jag kom hem och jag var antagen. Vilket jag hade hoppats på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone