plockade för första gången i går kremlor och åt dem smörstekta och de smakade då riktigt gott. men är inte helt klar äver vad fär kremlor det var men dom var ljust röda till tegelröda till färgen på hattarna och vöxte i granskog. vad jag kommit fram till så finns det väl inga giftiga kremlor, eller ? en annan reflektion kring kremlor. alla har i sitt latinska navn russola, som kanske har något med ryssland att gära, eller ?? kreml i moskav har det något med kremlor at göra ???
Kremlor är många gånger svåra att artbestämma. Kremlor som är milda i smaken är ätliga medans de som är skarpa kan orsaka övergående mag-tarmbesvär (se sidan giftsvampar).
Släktnamnet Russula kommer från latinets “russulus” som betyder “rödaktig”. Vilket ursprung det svenska namnet “kremla” har vet jag inte. En bra fråga som vore kul att få svar på. Någon som vet?
Hej.
Eftersom jag är helt ny i “kremmel-skogen” så undrar jag - är kremlor inte giftiga i den bemärkelsen att det är farligt? Utan man får “bara” magont??? Har ännu inte lyckats artbestämma någon kremla, vilken är den enklaste att börja med… de gröna, gula eller röda ???
Lena, börja med att läsa här:
http://svampguiden.com/kremlor.asp
Ju mer man lär sig om kremlor, desto fler arter upptäcker man att det finns. Därför blir de allt svårare att artbestämma med åren…
De enklaste att börja med är en gul, en orange och en vinröd:
gulkremla, tegelkremla och vinkremla. Kolla dem i databasen här.
De har det gemensamt att de är milda i smaken, har en relativt torr och fast, äppellik konsistens och hela svampen grånar/svartnar på ett karakteristiskt sätt. Alla tre är vanliga i hela landet.
Den som vill försöka sig på alternativet att testa kremlor genom att provsmaka utan att kunna namnen på dem, bör lämna alla klarröda eller blekare röda kremlor åt sitt öde till att börja med, likaså alla som är vattniga, små eller väldigt sköra. Hoppa över de grå och smutsgula också.
Kom ihåg att provsmakning av en riktigt skarp kremla gör att alla som man smakar på efteråt kan kännas milda utan att vara det!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.