0 341 visningar

14 svar

När är det dags?

Ann

12 jul 2007 kl. 08:19

Rätt novis i svampsamanhang, men en brinnande lust efter att kommaut och plocka.
När kan man räkna med att kunna gå ut i skogarna och hitta svamp?
Bor i stockholmstrakten/mälardalen.

0

Helena A

12 jul 2007 kl. 08:53

Nu.
Det finns massor med svamp i skogarna och mer kommer.

0

Ann

12 jul 2007 kl. 09:00

oj?!?! redan.
Guuuva d kul, jobbar visserligen intensivt dom närmsta 4 dagarna, men sen e jag ledig hela veckan. Gissa vem som måste iväg och köpa en stor ny svampkorg.
Härligt.
Jag som e rätt okunnig och bara kan några få sorter.
kantarell, trattkantarell, karl-johan, stensopp, brunsopp, taggsvamp.
vad hittar jag och plockar i skogen? Någon ny sort jag kan ge mig på? Tacksam för alla svar.

0

Irene A

12 jul 2007 kl. 09:21

Den som söker, han finner, både här på SvampGuiden och i skogen..
Kolla på fliken Matsvampar och Rapporter till att börja med.

Välkommen med fler frågor sen!

0

Irene A

Ann

12 jul 2007 kl. 09:30

Ohh rapporter, den har jag helt missat. Tackar.
Matsvampar har jag kollat igenom flera gånger. Jag tänkte mer på tips om bra svampar som är lätta att känna igen och hitta för en nybörjare. Tycker inte det framgår där. Hade varit kul o det funnits någon nybörjarsida där man fick tips om dels dom vanligaste svamparna och hur man känner igen dom. och dels om när och var man ska leta.
Har kollat på matsvampar och även i en gammal bok som min mormor hittar. Men ändå står jag där varje år i skogen, ser en svamp och blir sååå osäker. antingen låter jag den stå, eller så har jag plockat med mig ett exemplar för att försöka luska reda på vad det är, men gett upp väl hemma när jag plockat isär svampen i smådelar.
Förra året gick jag miste om en riktig pärla fick jag höra. stooooor o fin utan angrepp va den, lite större än en basketboll. kommer inte ihåg vad den heter nu bara för det, men hela svampen är jätterynkig, som massa massa tjocka lockiga spagettis eller nått.
Ska försöka leta reda lite mer på vad som kan gömma sig i stockholmstrakten nu, men tar tacksamt emot förslag på vad som är bra nybörjarsvamp att leta efter och lära sig känna igen.

0

Nybörjarsvamp

Irene A

12 jul 2007 kl. 09:50

Om basketbollen var en blomkålssvamp, så gick du miste om något - men den känner du säkert igen nästa gång.

Några andra vanliga och bra matsvampar som är lätta att känna igen är förstås smörsopp (god, men pillig att rensa och ofta maskäten),
fårticka, och varför inte testa fjällig bläcksvamp?

Eftersom de allra flesta svampar man ser är oätliga, är det inte så mycket att gräma sig över ifall man skulle missa några.
Det är nog rätt modell att lära sig några bra matsvampar och utöka sortimentet undan för undan.

0

Nybörjarsvamp

Ann

12 jul 2007 kl. 10:05

Jupp, blomkålssvamp va det, så hette den, stor och alldeles lockig. fick höra här inne att den va mycket trevlig. Och att jag borde åkt tillbaka och hämtat den, tyvär hade jag inte den möjligheten, men hoppas kunna hitta den i år istället.
smörsoppen letade jag efter förra året, men hittade inte, eller så hittade jag och kännde inte igen. Men ska ta och läsa på mer om den, den verkar vara en bra svamp. får hoppas jag hittar den.
fårtick, hmm e det den som nästan är som fjällig på hatten? hittade sånna förra året, fast dom var röda och blev sedan grå, det e en oätlig variant tror jag? skall leta lite mer på dom.
fjällig bläcksvamp, hmm, måste genast gå o kolla hur den ser ut.
Tackar för tipset, skall läsa på mer om dom. smörsoppen måste jag definitivt lära mig i år.

0

Karin Hedén

12 jul 2007 kl. 10:46

Hej Ann!
Åh, vad mycket trevligt Du har framför Dig! Varför inte skaffa någon av de båda nyutkomna böckerna som rekommenderas här http://svampguiden.com/nybsvampar.asp. De är båda mycket övekomliga i pris särskilt om Du handlar äver nätet. Eftersom svampar är så föränderliga i form och färg är det är bra att ha flera svampböcker att jämföra sina fynd med, men se till att Du har en modern bok - det finns många felaktiga uppgifter i gamla böcker. Lättast (och säkrast) är nog att börja med sopparna.
Bästa sättet att lära sig svamp är ändå att ha en eller flera “svampmentorer” att fråga och gå i skogen med. När man identifierar svamp använder man många sinnen och det är svårt att förmedla lukt och känsel i en text eller med en bild. Berätta för omgivningen om Ditt nya intresse! Det kanske finns någon duktig svampplockare närmare än Du tror!
Och så finns ju den förträffliga Svampguiden som du ju redan hittat fram till.
Lycka till!

0

Tina Nordberg

12 jul 2007 kl. 13:12

Hej Ann o välkommen till svamplivet.Ha en kamera till hands när du är ute, eller fota hemma om du är det minsta osäker. Skicka bilder och berätta var du hittat svampen, typ av växtplats och om den växer nära något träd.Glöm ej lukt o smak, smaka en liten bit o spotta ut.
Skicka bild hit till forumet, här finns det kunnigt folk.Ha det trevligt i skogen

0

cicki T Belgien

12 jul 2007 kl. 15:07

Hej Ann! Stolt fjällskivling är en annan lätt svamp. Gå in under matsvampar och titta så lär du dig att inte förväxla den med någon flugsvamp. hatten är jättegod att panera och servera med lite citron och capris.

0

Karin Hedén

Ann

12 jul 2007 kl. 23:34

Tack, jo blir nog till att investera i någon bok, vill ha en liten enkel att bläddra i, så blir till o ut o shoppa lite till. Idag bidde det en svampkorg i rotting, en stor korg som såg så mysig ut. Får hoppas jag hittar mycket svamp att fylla i den också.
Tackar för tipsen, tyvär har jag ingen kunnig alls i min närhet, har kollat runt en del. Men jag försöker ge mig på en sort i taget och lära känna.

0

Tina Nordberg

Ann

12 jul 2007 kl. 23:45

Har utrustat mig med en mobil med kamera, så skall försöka fota och fråga här, sen när jag hittar några. tackar.

0

cicki T Belgien

Ann

12 jul 2007 kl. 23:46

Ah, den glömde jag, den plockade jag faktiskt förra sommaren, tyvär fick jag tag i ett rätt så träigt exemplar, men den lärde jag mig. det hade jag glömt.

0

Visst fanns det svamp

Ann

13 jul 2007 kl. 08:39

Jag jobbade hela dagen/kvällen igår. Och först på måndag kan jag komma ut i skogen. Men min mor och min dotter var ute i skogen på landet igår, och fick just höra att dom kom hem med 1,5 liter kantareller. åhhh vad härligt, årets första skörd. Nu längtar jag än mer. Korgen står i hallen och hägrar, men jag får ge mig till tåls ett par dagar till.

0

Tillväxttakt?

Ann

14 jul 2007 kl. 11:31

Var precis ute nu på förmiddagen bara en snabb tur i skogen. snavade över den ena kantarellen efter den andra. Men dom var ytte pytte små.
hur lång tid tar det innan dom är plockstorlek? just nu är dom bara 1-2 cm höga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone